Veckans ämne: Drömmar

Ligger lite efter med veckans ämne som vi har på FB-gruppen: Travbloggar. Den här veckan var det min mamma: Ann som bestämde veckans ämne, som är Drömmar!
 
  
 
Drömmar då, vad skriver man om det? Jag ska försöka hålla mig till mina drömmar inom travet. Om vi börjar med de drömmar jag hade när jag var yngre så handlade det mycket om ponnyerna. Jag har en gammal skoluppgift vi gjorde när jag började sjuan, d.v.s. när jag var 13. Uppgiften hette "Boken om mig" och i ett kapitel skulle vi skriva vart vi skulle vara om 10 år. Att läsa den boken nu i efterhand har varit otroligt kul (tack mamma & pappa som envisades med att spara den!). Hur som helst, i kapitlet "jag om 10 år" skrev jag mycket om mina drömmar med ponnyerna och många utav dem har blivit uppfyllde. Jag hade precis börjat med ponnytrav då och drömde om att få köra vissa större lopp. Jag hade skrivit att Monita skulle ha fått ett ljusbrunt stoföl, hon hade varit 2:a i 5-års mästerskapet och sedan vunnit 6-års championatet. Vi skulle ha deltagit i Guldstoet med en tredjeplats som bäst och hon hade varit medi Monté SM och varit bland de 3 första. Självklart var det även en dröm att få köra Elitloppet med henne.
Fanny Leaf
 
 
Mycket av det stämmer som sagt. Monita fick 2005 ett ljusbrunt stoföl (Montró), 2001 var vi 3:a i 5-års och året efter kom vi 2:a i 6:års efter en onödig galopp på upploppet vilket gjorde att vi inte han ikapp ledaren. Vi har ställt upp i Guldstoet ett flertal gånger och har flera fina placeringar i det loppet, där en tredjeplats är bästa resultatet. Monté SM har hon startat i även det flera gånger, men det tog många år innan vi kom runt odiskade. 2009 var sista året jag red henne på SM och då kom vi i mål som 4:a. På SM 2010 hoppade duktiga Julia Pettersson upp i sadeln för första gången och red henne till en andraplats på 1.47,5, bara 4 tiondelar från ett nytt svenskt rekord. Även här var det en galopp i sista sväng som ställde till det. Hon hade förmodligen inte kunnat vinna, men förmodligen hade hon tagit rekordet. Trots detta är hon det snabbaste stoet någonsin i monté SM. Året efter var hon tvåa igen efter en knackig säsong efter en rejäl skada under våren. Vi har även deltagit i Elitloppet två gånger.Först 2004, då var vi fyra, sen 2010 igen och då vart vi 3:a trots två rejäla galopper. Monita har nu lagt tävlingsskorna på hyllan och fick i fjol ytterligare ett stoföl. En bleksvart tjej e. Panter som nu heter Tusens Måntoka M.
 
Elitloppet 2010
 
Monté SM 2012
Måntoka
 
 
Montró har fortsatt med att uppfylla mina drömmar om att få en framgångsrik uppfödning, både på travbanan och i utställningsringen. Som 2-åring blev hon unghästchampion och som 3- och 4-åring deltog hon i först kriteriet (dg4) och derbyt (4:a). Som 5-åring var hon 3:a i 5-årsbaggen men blev diskad som 4:a i 5-årsmästerskapet. Hon har fortsatt vait framgångsrik på utställningarna och ligger relativt stadigt på 41-42 poäng och har vunnit en hel del klasser och blivit reserv BIS. Montró är nu påväg tillbaka till travovalen efter ett års mammaledighet. Hon fick i sommras ett ljusbrunt stoföl, Tusens Måntuva M e. Panter.
Montró
 
Måntuva
 
Så nu är det upp till lilla Harryettie att fortsätta uppfylla mina drömmar. Bara att ha henne här är ju trotsallt en dröm. Första gången jag såg Majesty of Rock så tyckte jag att han var så otroligt vacker och ville så jättegärna ha en avkomma efter honom och började lite smått planera hur jag skulle lyckas fåtag på en sådan... Jag ville ju såklart att avkomman skulle bli grå även den och sen ville jag helst ha ett sto då jag gillar ston bäst (konstigt nog). När jag sedan hittade Harryettie på FB kunde jag inte låta bli att höra av mig och nu står hon här!
 
 
Framtida drömmar då... Det vore kul att få vara med någon gång under Elitloppshelgen med stor häst, gärna monté, men det är så otroligt tufft! En mer realistisk dröm är att bli "Årets montéryttare" igen på Sundbyholm och att få rida Ryttar SM eller Monté SM, men det tar vi sen när Lillan börjar starta monté ;) Månadens häst och nomineringar till årets .... (häst, 3-åring, 4-åring, osv) vore så otroligt kul! Men det viktigaste är ju att vi får fortsätta vara friska och hela :)
 

Kommentarer
Postat av: Sara - Justie & Silas

Vad kul att så många av dina drömmar har besannats! :D

Svar: Ja, det är jättekul! :)
Malena Nogerius

2013-05-08 @ 18:43:51
URL: http://sara.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0