Veckans ämne: Roligast i sommar

Nu verkar det som att veckans ämne i Facebookgruppen travbloggar har dragit igång igen. Missade skriva förra veckan som var just "Roligast i sommar", så jag försöker skriva ihop det nu istället. Sitter & funderar lite över vad som var roligast. Det hände inte så mycket för mig i sommras. Visserligen fick vi 2 stycken underbara små russföl, men jag tänker just i montéväg. Red några lopp, lite banjobb... Men inget som var så där lite extra. Så jag tror nog att mitt montéläger för ponnymontéryttarna var roligast. Framförallt just på grund av den uppskattning jag fick under den veckan.

Så jag kan skriva lite kort om mitt montéläger.

På måndagen när det hela drog igång var jag på Lindesberg & red lopp. Lyckades knipa sista pengen trots galopp varvet kvar. Min kuse blev lite generade när hästen framför galopperade & då tyckte han att han oxå kunde passa på. När jag sedan kom hem på kvällen fick eleverna rida ett pass parkeringen,så att jag kunde se hur de red & hur de fungerade ihop med sina ponnyer. Under veckan fick eleverna träna på sin sits i montén, vi övade både på marken, på gunghästar, i skritt & trav i lugna tempon på parkeringen & slutligen även fort på banan. Dessutom fick de träna en "montékonbana" på ridbanan. Den gick ut på att eleverna voltade ett varv, red en båge genom tre konpar (passering av framförvarande ekipage) slalom (sick-sacka sig fram, hitta luckor i loppen) & slutligen spurta en raka (upploppet). Konbanan var betydligt mer uppskattad än vad jag trodde den skulle vara. 

Eleverna fick även göra studiebesök på travet under en tävlingsdag. Tyvärr var det inget montélopp den dagen, utan bara ett kval. Under studiebesöket fick de en lista med frågor som de skulle få besvarade under kvällen. Frågorna handlade framförallt om monté. De skulle fråga tränare & montéryttare om träning av montéhästar, speciell utrustning, vad som är viktigt att tänka på i montén & även fråga ryttarna om de tränade på något sätt förutom ridningen d.v.s. jogga, gym osv. Det gick lite sent till en början, men efter ett tag kom de igång ordentligt.

 

En eftermiddag hade vi även ett litet fyspass. Då fick eleverna jogga lite, göra några styrkeövningar som är bra just för montéryttare, jogga lite till & sedan rida ett "youtube-lopp". Det blev många skratt under det fyspasset & trötta elever. 

Sista kvälen gick vi iväg med några utav ponnyerna till badet för att bada med hästarna. Då det är en ganska liten badplats kunde vi inte ta med alla ponnyerna, utan endast ett fåtal som vi visste skulle gå ner i vattnet. Eleverna fick då turas om att simma lite med hästarna. 

Som avslutning på lägret hade vi en lagtävling som bestod av ett kortare montélopp samt en "montéstafett" lite slalom, volt & spurt. Det var rejält laddade elever som satte voltningen prickfritt, hejade på varandra i staffeten och sedan trötta men glada packade ihop sina prylar från veckan och åkte hem.

 sitsträning på gunghästarna

 

hela gänget joggar fram inför ett pass på banan


Voltträning



Sitsträning på banan



Fys-pass
jobbigt med armhävningar


Michelle (Tony Wallins dotter) kämpar med knäböjen


 

jobbigt med plankan...


jogging tillbaka efter styrkepasset


trötta tjejer som försöker rida youtube-lopp 


 Michelle & Filippa av Friheten


Emelie & Missy 


Mulle får en kram efter passet av Tove


Hela gänget skrittar hemmåt efter sista banpasset.


 


Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Gud så söta :)
Ett sådant läger skulle de finnas även för vuxna montéryttare ;) typ i stil med kursen förra helgen :)

Svar: Visst är de! Älskar att ha montélägren, barnen uppskattar det sååå mycket! Jag kommer ev att ha en kurs i vår som kommer att vara för både vuxna & barn. Men vi får se hur det blir, vuxna har en tendens att anse sig själva som full lärda & själva kan allt bäst. Jag tycker att man ska ta tillvara på varje tillfälle som ges, man kan alltid lära sig något nytt! :D
malena nogerius

2012-09-12 @ 21:25:34
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0