Veckans ämne: Galoppträning

Veckans ämne: Bra och dåliga saker med att galoppträna travhästar?
 

Det finns många spridda åsikter om galoppträning med travhästar, vissa anser att man absolut inte ska galoppera travare, andra anser att det är jättebra. Sen så har vi det eviga; OM någon stor framgångsrik travtränare galopptränar sina hästar och de går väldigt bra under en period, då ska ALLA börja galoppträna sina travhästar... Men så är det med allt, tungsang, backträning, dressyrridning. Senaste är ju Quarcio du Chene som har börjat dressyrridas, så nu är dressyrträning av travhästen jättebra...
 
Jag & min förra häst Last Hood under ett dressyrpass
 
Jag är ju helt klart FÖR galoppträning av travhästar, MEN(!) det passar absolut inte alla hästar. För vissa hästar som är lite stressade så kan det bli ännu mer stressande för dem att galoppträna, men för andra stressade hästar så fungerar det jättebra. Så jag tror att det är väldigt viktigt att man kollar av och känner sin häst. Girlpower var en sån där stressad häst som blev mycket lugnare av att galoppträna. Hon började helt plötsligt att trava hela loppen, var mer harmonisk på tävlig och orkade med sig själv på ett helt annat sätt som gjorde att hon klarade av att trava hela vägen. Big Mama var ganska tråkig innan jag började rida henne. Hon gjorde det hon skulle, men inte en millimeter till. När jag dessutom började galoppera på henne fick hon en helt annan gnista. Hon blev pigg, kunde börja takta när jag red och tände till rejält i travloppen. Till och med Daniel Olsson som brukade köra henne märkte en skillnad på hästen. 
Jag & Girlpower
 
Lovisa & Big Mama efter ett lätt galoppjobb

 
Det jag däremot är övertygad om är hur man galopptränar. Att bara hoppa upp på hästen och vrålgaloppera ett antal intervaller eller en viss sträcka sliter mer än vad det gör nytta. Ska travhästen galopptränas är det viktigt med en grundriden häst och framförallt kontroll! De hästar jag galopptränar rids tills en början enklare dressyrpass i skogen, vi tränar lydnad, lyfta ben och försöker mjuka upp kroppen genom att gå runt träd i volter och slalom. Därefter börjar jag rida lättare motionspass. När jag känner att hästen är helt trygg me ridningen, har kontroll på benen och klarar av att bära upp ryttare utan att bli muskelöm så påbörjar jag galoppträningen.
Lovisa och I am Dynamite tränar dressyr i skogen
 
När jag ska börja galoppträna en häst brukar jag se till att jag har en hyfsat lång sträka som gärna är lite tyngre eller sluttar lite uppför. Eftersom många travare är vana att de ska trava så fort de kan är det ofta svårt att driva hästen tills den börjar galoppera, så jag börjar på en liten, liten volt i vänstervarv (för att det inte ska blandas ihop med voltningen på banan) där jag försöker få den att trava och jobbar sedan med sitsen och försöker få dem i galopp. Efter något varv rätar jag upp dem, ger galoppskänkel och roppar "hopp" eller "galopp". Oftast stickar de iväg ii en ganska vinglig trav efter den lilla volten. Det gäller att behålla obalansen och nästa försöka göra den "värre" så att hästen faller över i galopp. Då massor med beröm och låt den galoppera på i ett friskt men kontrollerat tempo. Det upprepar jag kanske två gånger första gången. Så småningom brukar mina hästar lära sig att små minivolter i vänstervarv betyder galopp (de går att få iväg dem även i trav om man rider lätt i volten) men voltar jag små volter åt höger, travar de iväg. När hästen sen har kommit så pass långt att den börjar kunna galoppfattningen utan volten så kan jag börja jobba med högergaloppen. Då på en lite större volt och med tydlig galoppskänkel och röstkommando. 
 
 
Galoppintervaller på Girlpower Dynamite
 
När man väl galopperar tycker jag att det är viktigt att man har en kontrollerad galopp i ett friskt tempo, cantra som det heter inom galoppen. Det ska inte vara full fart, men inte heller något mestempo. Hitta ett tempo där både du och hästen trivs. 
 
Jag rider ju istället nästan aldrig fort i trav under sadel. Jag testar något banjobb innan kval och kan väl kanske öka någon liten sträcka. Men ska de intervallträna sker det nästan jämt för vagn eller om under sadel i galopp. Jag anser att galoppintervaller ridna på ett rätt sätt sliter minder på hästen än montéintervaller. Galoppintervallerna bygger lite 
andra muskler på hästen och är mer krävande konditionsmässigt. Hästen kommer upp i ett rejält flås av galoppen. Efter första galoppintervalljobbet med Girlpower pulsade vi henne 15 minuter efter sista intervallen (hon hade då gått 4 intervaller) och hon låg så pass högt som 96 i puls. Så högt hade hon aldrig varit efter ett vanligt körintervalljobb och det var som sagt hon som gjorde den största förändringen av galoppträningen. Hon blev nästan aldrig trött längre i loppen och helt plötsligt började hon vinna. Tyvärr flyttade hon precis när hon hade börjat gå 6 st galoppintervaller i tungsand på ett mer än bra sätt... 
Girlpower <3 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Bra och välskrivet inlägg med sunda funderingar :) jag har inte galopptränat hästarna innan, först red jag ju bara Egon, han galopptränades innan jag började rida honom och han ville bara galoppera på banan också, så fick han inte galoppträna för mig hemma, då slutade han galoppera på banan också.
Men som du skriver så är det ju olika på olika hästar, funderar på att fortsätta galoppera Big M eftersom hon är van vid det men ändå travar på banan.

Svar: Ja, jag har ju oxå märkt att det inte alls fungerar på vissa hästar. Lynn har jag inte ens vågat prova på då jag tror att hon skulle bli totalt snurrig i kolan ;) Tycker gott att du kan galoppera på M, hon tycker ju det är kul! :) Men som sagt, hon är bara van att galoppera från vänstervarv :P
Malena Nogerius

2012-10-25 @ 21:22:57
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0