Min första kontakt med trav

Som så många andra nu är även jag med i facebookgruppen "Travblogg" som nyligen startat "veckans tema är:
"Berätta om din första kontakt med travsport. Hur, när och varför började du med trav?"


Som så många andra började även jag som ridtjej på ridskolan som 7-åring. Hästarna var det enda som snurrade i huvudet på mig då. När jag var 11 år började vi att leta efter en egen ponny till mig. Jag hade då varit medryttare på en ponny i stallet där mamma hade sin häst i drygt ett år. Vi kontaktade en kollega till pappa som födde upp russ och shettisar (Stuteri TEJA) och åkte iväg för att provrida en utav deras hästar. Provridningen gick bra, men utav diverse anledningar passade inte den ponnyn. Lite senare kontaktade de oss och undrade om jag ville börja rida monté på deras shettis Umil. Visst sa vi, provred shettisen och någon vecka senare började jag licenskursen & jag hade fortfarande ingen aning om vad monté var för något. Under kursens gång började jag förstå vad det gick ut på & där började mitt trav eller framförallt montéintresse. Under den sommaren hängde jag så mycket som möjligt hemma hos dem tillsammans med deras dotter Bea som bara var 1 år äldre än mig. Under försommaren blev vi tipsade om en annan ponny som vi testade, men då den hade problem med fång blev det aldrig något köp.
Jag & favorithästen på ridskolan
Hela gänget ute hos Stuteri TEJA

Men på sensommaren gick vi ut i hagen till 2-åringarna. Jag & Monita fastnade direkt för varandra så lite senare på hösten blev det henne vi köpte och då var jag rejält fast i ponnytravet.
Primona & Monita 1år gamla
Jag & Bea's russ Tejas Monique på Solvalla 2010
Från att jag var 13 år gammal hjälpte jag till och jobbade på travskolan för att senare börja hålla egna kurser. På så sätt lärde jag även känna många utav travtränarna på travbanan & sommaren jag skulle fylla 18 började jag ridträna några hästar hos Rikard S Jansson. Tyvärr han jag bara rida ett provlopp innan jag & Monita gick omkull och jag bröt benet. Efter nyår kom jag igång igen och då fick jag även provrida Jim & Sussie Oscarssons hästar i provloppen. Så i maj 2005 blev jag äntligen klar med licensen i i juli 2005 red jag mitt första montélopp. Det var på Åby galoppbana med hästen Claudius C.D. Någon vecka senare red jag Golietta Rose på Bollnäs och då kom första segern.
Jag och Golietta

Så i slutet av oktober 2005 åkte jag (genom Jim & Sussie) till Flordida USA i 6 månader för att jobba hos Jan F Johnsson på Continental Stables. Det var en mycket lärorik period och jag hade otroligt kul. Efter USA har det rullat på och jag har jobbat hos några tränare och 2007 fick jag även min körlicens på storhäst.
Gonewiththewind i USA
Ridträning med Deanna Hall i USA
Jag & min Last Hood på Sundbyholm

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Varför har jag inte hittat din blogg innan!?

"Travbloggar" på Fb är jättebra för då hittar man bloggar man missat innan :)

2012-04-20 @ 23:39:53
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0