Berätta om din favorithäst del 1

Vilken min favorithäst är, vinner med hästlängder & utan tvekan, min ponny Tejas Monita. Men eftersom det är en montéblogg bör jag väl även välja en bloding oxå och där är det Last Hood som blir favoriten. Jag börjar i alla fall med att skriva om Monita.


Tejas Monita
*1996
e. Drömprinsen 460 u. Tejas Monela ue. Komet 338
Monita var min första ponny, jag fick henne när jag var 12 och hon var 2 år gammal. Som så många andra säger så skulle min första ponny vara minst 4 år gammal och gärna både inriden och inkörd. Monita hade närvi köpt henne nästan bara gått i hagen och knappt haft grimma på sig. Så med lite hjälp från mer erfarna människor körde vi in henne. Som treåning gjorde hon 2 starter med två tredjeplatser som resultat. När hon var 4 år kom första segern och då drog hon till med en seger till i andra loppet när hon ändå var i farten. Som femåring deltog vi i vårt första årgångslopp, 5-års mästerskapet, där vi slutade 3:a efter Lexius & Paralinius och som 6-åring deltog hon för första gången i monté SM.
2005 fick hon sitt första föl, ett ljusbrunt sto e. Trojka Viking 440. Henne fick namnet Montró och finns fortfarande kvar i mina ägor (Montró väntar nu sitt första föl e.Panter 593). När hon kom tillbaka efter fölningen var hon i kanonform. Hon gjorde 20 starter den säsongen och fick 9 segrar, 2 andra, 2 tredje, 2 femte och 5 diskningar. Hon satte dessutom svenskt rekord i monté för ston i voltstart 2 gånger så det var ett riktigt kanonår.
2010 startade hon i Elitloppet och kom i mål som trea efter två galopper. Hon startade även i monté SM igen, den här gången med duktiga Julia Pettersson i sadel. De slutade 2:a på tiden 1.47,4 vilket var 8 tionedelar över hennes travrekord. Detta gjorde hon dessutom med galopp i slutat av sista sväng! Svenska rekordet för ston i auto var 1.47,1 så hon var surt nära. Hon var tvåa i monté SM även 2011, men hade inte lika imponerande tid då.
Monita är en otrolig härlig individ som alltid vill göra sitt bästa. Hon är en otrolig allroundponny, hon är inte bara bra i trav och monté. Hon är även diplomsto på 42 poäng och flerfaldigt guldbelönad på utställning. Hon vann galopp SM för russ 2002 & 2003, startade totalt 9 galopplöp för russ och vann 8 utav dem. Hon har hoppat (endast klubbtävlingar p.g.a. för gamla ryttare) upp till LB och tränat banor upp till MSV. Syrran har hoppat ca 115 cm med henne (enstaka hinder) och hoppat bana med hinder runt en meter. 2003 vann hon även Mälarruss Allroundchampionat, en tävling där de tävlar i dressyr/kördressyr, hoppning, utställning, trav/monté och galopp/precisionskörning. Man samlar poäng i de olika grenarna och den med högst poäng vinner.
Framförallt är hon min absolut bästa vän! Vi har vuxit upp tillsammans, vi har bråkat, blivit osams, gråtit, skrattat, rejsat barbacka över fälten, badat, tävlat, tränat och lekt tillsammans. Jag känner henne utantill och känner henne nästan bättre än mig själv. Hon har alltid funnits här för mig och det hoppas jag att hon kommer göra i många år till!
Nu väntar hon sitt andra föl
Montró 2005


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0