Måns & Travskolan

Tömkörde Måns idag igen och den här gången gick vi upp i skogen och körde över stock och sten, runt träd, upp och ner för backar osv. Riktig hjärngympa för grabben. Jag körde nog i 20-30 min och han var svettig stackaren när vi kom tillbaka! Men han var riktigt duktig idag, gjorde flera fina halter, svängde åt rätt håll de flesta gångerna och försökte bara sticka två gånger.


Lillan vilade idag, så där är det inte mycket att rapportera. Men hon ska ut en sväng imorgon igen.

Som vanligt på onsdagskvällar hade jag min montékurs, jag hade lovat tjejerna att de skulle få rida ut. Det var väl mindre välplanerat med tanke på hur tidigt det blir mörkt nu... Men sagt och gjort! Jag hade med mig min Montró & Lovisas Jarita så att jag kunde rida med & sen kunde en av tjejerna låna den andra.

Jag tog Montró eftersom hon brukar kunna vara rätt pigg, men efter bara några hundra meter fick tjejen som fått pröva Jarita byta till travskolans "Prinsen", hon som red Prinsen fick ta Montró och jag fick ta Jarita. Jarita är jättesnäll, men som alla våra ponnyer så är hon pigg och dessutom är Jarita väldigt hård i munnen/stark. Så när vi skulle börja trava orkade inte tjejen hålla i henne, så Jarita drog i väg som värsta  montéponnyn!

Resten av ridturen gick smärtfritt. Hästarna var pigga och glada och eleverna tyckte att det var både kul och spännande att rida ut i skogen när det var kolsvart och att vi inte såg någonting alls. 
Jag & Jarita i vårt första och enda montélopp tillsammans (diskade som 3:a).

 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Tömkörning offroad ute i skogen är så hima bra träning :)

Svar: Visst är det! De får verkligen jobba på då och tänka ordentligt.
Malena Nogerius

2014-10-16 @ 21:08:03
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0