Lillan & Airstrike

Idag var det då dags för banjobbet med Lillan. Malin var snäll och lånade ut Airstrike aka Ernst från travskolan till mig så att jag kunde dels sparra Lillan & Pelle och dels träna och testa mina stackars otränade montében!
 
Vi åkte ner hyfsat tidigt till banan eftersom det skulle vara trav där senare på kvällen. Ca kvart i 9 lastade vi ur Lillan och började sela på henne. Hon behövde några fler bakvarv än Ernst och sen så skulle hon ju dessutom in igen efter värmningen för att byta från långvagn till sulky. Ernst kändes lugn och fin i värmningen och även Lillan hade skött sig bra. När båda var färdigvärmda och Lillan bytt vagn så red/körde vi bort till 1640, vände upp och stack iväg. Jag började i rygg med Ernst. 900 kvar gick Pelle ut ett spår och jag gick in invändigt om dem för att vid 600 kvar ta upp lite igen, släppa in Lillan på innerspåret för att styra ut i andra med Ernst och gå fram och pressa. Lillan svarade bra och hon gjorde ett riktigt fint jobb! Vi hade kört 20 full väg och sista 500 hade gått runt 16. Ernst var galet kul att rida, det känns att det är (har varit) en riktigt bra häst. 700 kvar tog han i rejält och även efter mål, när han tyckte att vi ridit lite väl mesigt så tog han i en del. Vi joggade av dem och gick in i stallet, Lillan blev pigg igen under bakvarven och Ernst var knappt ens svettig!
 
Lite häftigt är det att han som 14-årig gammal travskolehäst fortfarande har lite av de gamla takterna kvar! Både jag och Pelle var riktigt nöjda med Lillan, så nu är det bara att anmäla till lopp!
 
Ernst och MinPrins på travskolan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0