livet som mamma och min så kallade träning....

Nu har jag varit mamma i drygt fyra veckor, dvs snart en månad och jag älskar det! Jag tycker att Ted är det underbaraste som finns och jag älskar honom så otroligt mycket. Jag har upplevt honom som en ganska enkel unge än så länge och har inte alls upplevt det där jobbiga alla pratar om. Visst, jag ska erkänna att jag tyckte det var lite jobbigt när vi fortfarande var kvar på sjukhuset, på neo-avdelningen. Dels så skulle han ha mat var tredje timme och dels så kom alla dessa sjuksköterskor och diverse personal in för att heja och presentera sig vid varje skiftbyte och då blev det rätt jobbigt... Han åt alltså kl 8.00, 11.00, 14.00, 17.00, 20.00, 23.00, 02.00 & 05.00. Varje matning tog ca 30-40 minuter + blöjbyte. Skiftbyten (och kontroller) hade de vid 6.30 (nattpersonalen sa hej då och hämtade journalen för föregående dygn), 9.30 (rond samt nya skiftet presenterade sig), 14.30 (dagspersonalen kollade av allt och sa hej då), 16.00 (kvällspersonalen presenterar sig) och 21.30 (nattpersonalen presenterar sig), vilket innebär att det blir inte många timmar kvar att sova. Dessutom skulle de ta blodprover nästan varje dag vilket då skedde mellan 10-11, det kom personal som skulle städa rummet mellan 12-13 och ibland kom även kvälls- & nattpersonalen och sa hej då samt kolla av att allt var okej. DÅ var jag trött kan jag lova. Jag är dessutom väldigt lättväckt, vilket gjorde att jag vaknade varje gång någon knackade på för att komma in. Pelle som sig lätt igenom personalskifterna, städarna, provtagningarna osv... 
 
Men från att vi fick åka hem blev det lättare. Ted fick då dessutom bara sond var fjärde timme, vilket underättade otroligt mycket. Däremot hade jag börjat amma honom mer då, så 30 min innan sondningen bytte jag blöja och ammade. Sen sondades han i 40-45 min (han åt så mycket då). Det som var riktigt skönt var när vi kunde gå över och bara amma, att slippa sonden. Jag tyckte inte att det var så överdrivet kul att gå upp kl 3 på natten för att byta blöja, värma mjölken, mata honom, få honom att sova och sedan pumpa ut ny mjölk till nästa mål. Nej, då är det skönare att ligga kvar i sängen och bara låta honom amma och ev. byta blöjan om den är skitig/blöt.
Mao - AMMA IS THE SHIT!!!!! GO BOOBIES! 
Sen hur kul det är att just nu se ut som Pamela Anderson, Jordan eller någon liknande är inte fullt lika roligt. Under graviditeten är det jobbigt att sova på mage pga att magen är i vägen, nu är det två kanonstora, stenhårda tuttar ivägen istället ;S
 
Träningen då... Ja, den går väl sådär. Jag är hyfsat duktig på att gå mina promenader iaf. Jag kan inte säga att jag går varje dag, men kanske varannan iaf. Styrke övningarna sker hoppigt och bitvis. Inte alltid sammanhängande och så... Oftast hinner jag kanske uppvärmningen och en eller två övningar innan lilleman vaknar och vill ha mat. Ibland äter han fort och då kan jag fortsätta ganska snart igen, men andra gånger kan han hålla på runt en timme innan han kommer till ro/somnar igen och då är det väldigt lätt att komma  av sig. Vissa dagar är jag bara trött eller seg och känner att jag inte orkar någonting och då brukar det inte heller bli någon direk träning. 
 
Men som sagt, jag upplever honom till stor del som väldigt enkel. Detta trots att jag inte en enda gång sedan han föddes sovit längre än 2,5 timme i sträck. Jag har tyckt att han sover större delen av natten, men när jag räknade efter igår så insåg jag att: han åt vid 23, somnade ca 00.sedan vaknade han igen vid 01.45 åt, bytte blöja och vägrade sova fram till 03.15. vaknade 4.30 oh åt lite igen och somnade fort om 06.20 vaknar han igen, byter blöja, äter och myser fram till 07.45 sover fram till 8.45, myssnuttar lite och vid 10. 00 vaknade han igen för att äta och då gick jag upp. Trots detta känner jag mig inte så trött som jag tycker att jag borde vara. Idag har jag inte ens sovit eftermiddag, utan jag har haft lite småärenden under dagen! Vid 12 skjutsade jag Pelle till stallet, åkte sedan till travet för att kolla hur det går för Thilda att hålla ponnylicenskursen. Hem till mina föräldrar för att mata Ted, åkte till shoppingcentret för att hjälpa mamma köpa nya kläder, hämta Pelle i stallet, hem till mina föräldrar igen, mata Ted, skjutsa dem till ett par bekanta på middag, köpa mat, mata Ted och sedan kollade vi på travgalan. Senare på kvällen badade jag och Teddan i jacuzzin (utan bubblor) & hämtade hem mina föräldrar igen.
 
Nu är klockan ca 03.30, jag har tvättat, vikt och sorterat de tvättade torra kläderna, Teddan har precis ätit klart första halvan av sitt "mitt-i-natten-mål", nu ska vi bara byta blöja och äta andra halvan så får vi se om grabben kan behaga att somna igen... nattinatt alla :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0