Tillbaka till stallet.

Igår flyttade Lillan hem från betet och in i "sin" box igen. Inte för att betet inte räcker till utan mest för att jag ska slippa åka så varje gång hon ska träna. Det jobbiga är ju bara att nu är det bara att mocka varenda dag igen, det är ju sååå skönt att ha dem på bete just eftersom man slipper mockningen.
Men nu när vi har flyttat så har vi ju mycket närmre till stallet, så jag kan ju inte direkt påstå att det är jobbigt att gå den knappa kilometern som det är till stallet nu. 

Montro följde med Lillan i transporten till stallet för att vi skulle kunna köra dem ihop. Precis som förra gången körde vi hos Hockey. Men nu värmde vi två varv på gräset istället för på slingan. Tro fick gå sina 6 intervaller o gräset (precis som  sist) & Lillan gick 8 st i tungsanden.

Båda hästarna kändes riktigt fina & båda verkar tycka att det är kul att träna ihop.

Montro

Idag red jag även en tur på Lilo. Jag ville testa den nya sadeln & hade tänkt att det bara skulle bli en lätt joggingtur. Precis när jag sadlat klart kommer Leffe hem, Lilo skulle ha gått jobb idag & han hade inte hunnit köra henne än, så jag fick rida jobbet på henne istället. Vi joggade bort till slingan & red 5 intervaller. 

De första 2 intervallerna kändes ganska lätta & jag kunde utan problem stå bra unde hela intervallen, men under det tredje intervallen orkade jag inte hålla sitsen ordentligt i backen & under fjärde & femte intervallen fick jag rida lätt i backen. Första 700-800 metrarna gick jättebra även i intervall 3-5, men det är när det går uppför jag känner att benen inte orkar. Det är framförallt vänsterbenet som jag känner att jag blir svag i, knäet blir instabilt när jag blir trött.
Visserligen är det rätt långa intervaller vi kör/rider, de är 1400-1500 meter långa, så jag kanske skulle orka rida ett lopp, men jag vill inte rida när jag känner att jag gör en dålig prestation. Lilo bryter dessutom lite utåt när hon blir trött & om jag snadbelastar åt höger för att jag blir trött så gör ju inte det saker direkt bättre...

Så kära monté-kollegor (om nu någon fortfarande läser denna extremt dåligt uppdaterade blogg), vi behöver någon som vill/kan rida Lilo i montéloppet på eskilstuna den 12:e (?) max 500 000 auto tror jag att det var... 

Imorgon ska jag till Köping & köra bröllop med ponnyerna. Vi har under de senaste veckorna jobbat som djur för att få klart den "nya" vagnen, en Viktoria-vagn i miniatyr, men när vi ska sätta dit hjulen så passar de inte. Så nya hjul/ny hjulaxel måste fixas innan det kommer fungera.
Tur i oturen är att vi tränat Myran på att springa bredvid sin mamma Monita när Monita har vagn på sig, så idag satte vi ihop paret (Monita & hennes äldsta dotter Montró) & Myran sattes fast bredvid Monita och så körde vi en tur, med stora vagnen & all utrustning vi ska ha imorgon & allt gick superbra!! 


 

Kommentarer
Postat av: Jenny Ryman

Rider gärna 😜

2014-08-03 @ 22:07:41
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Jag hade gärna ridit, men i två veckor frammåt kan jag inte ta ledigt från jobbet tyvärr då flera kollegor är på semester! :(

2014-08-08 @ 22:25:18
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0