Kvällens lopp

Red som sagt Quackerjack i dagens montélopp, spår två på start. Han kunde vara lite knepig att få iväg, då han gärna studsar lite precis när man vänder upp. Jag fick testa honom något rätvarv som värmning och allt kändes fint. Red däremot med vanliga gummityglar och kände att jag fick inget som helst grepp i tyglarna, de bara gled genom händerna på mig och händerna blev genomfrusna på två sekunder. Så efter värmningen bytte jag till mina vanliga handstroppstyglar, inte för att han låg på så, utan för att dett blir stadigare och framförallt gör det inget om känseln försvinner, handstropparna är lättare att klamra sig fast i än ett par vanliga tyglar. Han kändes i alla fall riktigt fin i värmningen och verkade vara en otroligt trevlig häst, han låg påprecis lagom för att man skulle kunna få stöd i munnen och jag kunde reglera hastigheten utan att behöva slita armarna ur led.
 
Väl till loppet kändes han fortfarande lugn och fin. Jag hade fått direktiven att försöka rida ett lugnt och snällt löp på honom. Vi kunde enkelt flyta med hela löpet ca 700 kvar har vi fortfarnade massa krafter kvar och jag börjar söka mig försiktigt utåt. In i sista sväng går jag ut i tredje för att attakera och kände att jag fortfarande hade massor att rida med. Jag hade inte ens börjat driva på honom, men så hoppar han precis i slutet av sista sväng! Så nu är det kört var första tanken... Men han ställde sig relativt snabbt och lyckades trots detta spurta sig till en fjärdeplats!!!
 
Jag var själv riktigt chockad över hur fort han gick över upploppet. Tänk utan galoppen, då hade nog inte ens en seger varit helt omöjlig. Framförallt med tanke på att jag inte drivit alls, inte ens rört honom med pisken eller smackat innan galoppen! 
 
Jag var riktigt imponerad av honom och hoppas verkligen att jag får chansen att rida honom igen :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Vad roligt att det gick så bra :) grattis!

Svar: tack!
Malena Nogerius

2013-03-21 @ 21:08:04
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0