Tandraspning & ridning

I dag kom vår veterinär Göran ut och raspade tänderna på Lillan & Lilo. Lillan har ju varit lite orolig i munnen (mer än vanligt) den senaste tiden & Lilo har hängt töm, dessutom fick hon nu i helgen svårt att äta. Lillan hade inte så långa "taggar" men de var sylvassa, dessutom har hon vargtänderna kvar. Göran raspade bort de vassa och vi bestämde att vi skulle ta vargtänderna vid ett senare tillfälle. Lilo hade rejält långa "taggar", bland de värsta jag sett! Inte konstigt att hon varit dum i munnen! Göran fick raspa rätt mycket på henne för att få bort kanterna.
 
När han var klar så fick jag hoppa upp på Lilo & rida en liten lätt tur. Vi joggade bort till Hockey's slinga för att se hur den såg ut. Lilo var pigg & jätteglad, men lyssnade lite bättre på mig mot vad hon har gjort den senaste tiden. Slingan var stenhård, men det fanns en strimma med (fortfarande) halvtjock is på och i vacken uppför var det fortfarande en hel del snö. Absolut inget som gick att köra på, men okej att tida på. Så vi red två mycket lugna "intervaller" 2.00-2.10 tempo kanske(?) Hon kändes riktigt fin & låg fint på bettet, dvs. hon drog inte armarna ur led på mig, vilket hon har gjort de senaste månaderna. 
 
På vägen hem försökte vi rida lite "dressyr" ta ner huvudet långt och lågt, höja ryggen. VI testade även göra lite sidvärtsrörelser, något som var väldigt svårt enligt Lilo, men hon gjorde väldigt goda försök. Några steg åt sidan & beröm, sedan samma sak åt andra hållet.
 

Kommentarer
Postat av: Ann

Så ni märkte en förbättring på Lilo på en gång eller...?

Svar: hon har ju inte direkt hängt något när jag rider, men hon var snällare idag. Jag vet inte om det beror på raspningen, men man kan ju hoppas :)
Malena Nogerius

2013-01-06 @ 23:04:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0