forts. Tankar om de nya reglerna - monté

Ryttarkategorier
Känns som att äntligen kom kategoriindelningen även till montén. Detta har ju funnits ett tag för att köra, så det var väl bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp. Jag tycker att det är ett bra sätt att dels öka monténs status genom att ha större ryttarkrav, men samtidigt kan de mindre rutinerade ryttarna få en chans att visa upp sig i de lopp som är stängda uppåt. Jag ser nästan bara fördelar med detta.
 
Vägning
ÄNTLIGEN(!) finns det nu nerskrivet vad som skaoch inte ska vara med vid vägningen. Jag har varit med ett tag nu och vet att SMR tidigare skrev ihop vad som skulle och vad som inte skulle vara med. Tyvärr verkade inte detta sprida sig som det skulle & många funktionärer visste inte vad som gällde. 
Att ta med nummervojlocken känns väl som att det kan väl kvitta, det är ju en vikt alla ryttare måste ha, men det är inget att direkt haka upp sig på eller bråka om. det är en sån liten grej. Däremotbör väl då kanske alla banor se till att ha de nyare tygvojlockarna. Plastvojlockarna som Örebro & Mantorp använder är ju helt hemska! Då menar jag de hela vojlockarna, som är gjorda som de nya textilvojlockarna men gjorda av samma material som de gamla nummervojlockarna man hade förr även i travloppen. Fördet första ligger de ALDRIG bra på hästens rygg och för de andra så är de rätt rejält tunga...
Att halsringen ska av och med till vägningen känns extremt onödigt och krångligt. Då ska man alltså börja bråka med att dra saker över huvudet på kusen när den redan är uppe i varv och knappt kan stå still ändå. Jag har även alltid räknat halsringen som en del av huvudlaget. Min halsring hänger till exempel på samma hängare som tränset. Så har man även i galoppen. Skitlapp, svansgaffel och liknande köper jag, det sitter ju faktiskt på sadel. Sen så förstår jag inte riktigt vitsen med att ha skitlapp i monté? Det är ju inte direkt så att du får skit iansiktetnär du sitter på hästen... eller? Samma med svansgaffel... Du får inte svansen i ansiktet eller över tömmen och borde inte bli direkt störd av att hästen slår med svansn, vilket de oftast gör om de får en smäll i baken, vilket de inte får i ett montélopp. Då sittervi ju och petar framme på bogen.

Fystest


Bra med ett konkret krav av vad som ska uppnås och klaras av. Dessutom att man måste göra om fystestet om man inte ridit tillräckligt många lopp. Montén är krävande och det ska inte räcka med att göra fystestet en gång och sen räcker det för all framtid. Det händer saker!

Fystestet består av:
• Löpning 3000 meter. Maxtid 15 minuter.

- Löpningen ärväl ett bra sätt att kontrollera konditionen, men jag tror att det är ganska tufft med en maxtid på 15 minuter.Jag tror att jag fixar det, blev lite lockad att sticka ut och springa en sväng. Men jag tror ändå att det är en gansk bra gräns. Det är som sagt krävande att rida lopp & 15 minuter är ingen omöjlighet...

• Armhävningar (valfritt tå eller knä). Skall pågå under en minut.

- Bra test. Visserligen kräver armhävningar en del teknink, men du måste ändå ha lite muskelstyrka för att klara av detta. Det viktiga härär dessutom inte hur många du gör, utan att du fixar göra detta under en minut. Om man sedan vill göra snabba eller långsamma har ingen betydelse.

• Knäböj med hopp under en minut.

- Kräven en del benstyrka, ett måste för en montéryttare!

• Situps en minut.

- Även det handlar om en del styrka, men mer koncentrerad till bålen. Jag kan väl inte direkt påstå att jag jaft träningsvärk i magen efter något montéjobb, däremot har jag blivit muskelöm i ryggen. Jag tror att det är mer krävande för ryggmuskelaturen än magen och tycker att det borde ha varit någon slags ryggövning i testet.

• Sänkt kvaltid till 1.23,0 

- Har inte så mycket att säga om detta. Det är ingen katastofal sänkning och om nu hästen inte fixar att gå fortare än 23-24 under sadel har den förmodligen inget att göra i ett montélopp. För det är väl inte särkilt kul för varken häst, ägare, tränare eller ryttare att bli distanserad hela tiden? Visst har jag ridit långsamma kval, men oftast av den enkla anledningen att spara på hästen.

 


Kommentarer
Postat av: Jenny R

Hej. Örebro har tygvojlockar nu! Var där i början av november och då hade dom nya...! Sen kan man även använda svansgaffel till hästar som suger luft, för dom klarar inte suga lika mycket om dom inte får upp svansen... Skitlappen vet jag inte, men skulle tro det kan vara för bakomvarande ekipage, hade en framför som sket på oss i ett provlopp en gång :)

Svar: Vad bra att de också har tygvojlockar nu! Det var ett tag sedan jag red där nu. Visste inte att svansgaffeln hade den funktionen också! Man lär sig något nytt varje dag :)
Malena Nogerius

2013-01-08 @ 11:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0