Besök på Rocksta Gård

Idag åkte som sagt jag och mamma till Jakobsberg för att träffa Majesty of Rock & hans ägare och uppfödare Lotta. Det tog dryga timmen att åka dit och det var riktigt enkelt att hitta rätt.
 
Gården var jättefin och låg inne i ett naturreservat. Vi fick börja med att hälsa på Rocke's brorsor som skulle skor och kollas igenom lite utav Stefano Galluzzo. Han gav mig dessutom lite tips på vad jag kunde kolla på mina hästar, hur jag kunde lyfta och stretcha för att få vissa låsningar att släppa, men även lite tips på saker jag kan tänka på och göra när jag rider andras hästar i lopp. Jättespännande, intressant och nyttigt att lyssna på.
 
Därefter gick vi ut till hagen igen och hämtade in Rocke. Väl inne på stallgången avslöjade Lotta & mamma att jag även skulle få testa rida honom! De hade i hemlighet pratat med varandra och mamma hade lyckats packaner lite av mina ridkläder i bilen (tur att man har en extra uppsättning hos föräldarna :P ). Så vi sadlade och tränsade och sen var det bara att hoppa upp. Som vanligt fick jag börja med att korta lädren, jag har så korta ben att jag nästan alltid måste korta om någon "normallång" har ridit. Vi började med att skritta och jogga lite runt i paddocken. Där kände jag på honomoch försökte arbeta igenom honom lite i båda varven. Rocke varväl sådär måttligt road utav detta, så då var han lite småseg och jag fick jobba rätt bra på honom. Efter ett litet tag fick vi sedan rida ut på vägen och rida lite fram och tillbaka där (fotograferna ville ju fota :P ). Så vi red rätt lugnt fram och tillbaka tills vi fick direktiven att öka lite. Rocke var genast med på noterna och verkade överlycklig över att få gasa lite. Dock kändes det väl sådär för mig... Att försöka rida fort i dressyrsadel med dressyrläder är inte det lättaste och jag hade redan på sista hålet, så vad gör man då? Jo, stoppar in fötterna i stiglädrerna istället! Blev genast mycket skönare! Det blir ju fortfarande lite knasigt med dressyrsadeln, men det blev iaf mycket bättre.
 
Så vi red på några rakor fram och tillbaka och det känns helt klart att det finns vissa likheter mellan Lillan & pappa Rocke. De har liknande rörelser när de ökar på lite och ja... jag vet inte riktigt vad, men de påminner väldigt mycket om varandra. Dessutom skulle Rocke, precis som Lillan, smaka och tugga på allt! 
 
Efter ridturen försökte vi ställa upp Rocke för att ta lite fina kort, Lotta tog även ut mamma (Lillans farmor) She´s Back så att vi kunna ta lite mor & son foton. 
 
Det var jättekul att träffa både Lotta, Rocke och farmor "Grållan". På vägen hem åkte vi förbi min bror som boroch pluggar i Uppsala. Där blev vi bjudna på mat och lite fika. Han hade bakat supergoda chokladbollar!
 
Väl hemma igen var klockan nästan 18, så då bytte jag om igen och gick ut till stallet här hemma. Tränsade Lillan och red ett lätt dressyrpass, barbacka, i stora gräshagen. Det är fortfarande ganska mycket snö där, så hon fick pulsa lite samtidigt som vi arbetade med formen och att böja kroppen åt båda hållen i både skritt och trav på volter och i serpentinbågar. Hon arbetade på riktigt fint och det blev ett väldigt mysigt pass!!

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Vad roligt :D ser fram emot lite bilder ;)
Sv: Tack för tipset :D har spanat in gamla lopp, hon ser ganska stark ut bakom bilen :)

2013-02-21 @ 20:46:53
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0