Lillans kval

I söndags var det kvaldags för Lillan. Det blev en heldagsaktivitet, trots att kvalet inte gick förrän 16.45! Dagenbörjade vid tio-tiden då jag först smorde och packade alla Lillans prylar, därefter mockade jag henne och Wilmas boxar och strax efter 11 tog jag in Lillan för att bada och schampoonera henne. Det var ett välbehövligt bad... Är man skimmel (om ännu hanska mörk) så är man! Men hela hästen tyckte jag blev en nyans ljusare efter badet och framförallt svansen blev väldigt ren och fin!
 
 
 
Efter att hon torkat ordentligt blev det en ordentlig borstning, flätad lugg och oljade hovar! Därefter fick hon sina ljusrosa "fin-bandage", rosa lackboots & en fin lädergrimma. Sen var vi klara att åka. Kl 14.30 rullade transporten från gårdsplanen och 14.40 var vi nere på banan. Det var en väldigt ladda Harryetti som klev ur transporten. Hon kvastade, stod med spetsade öron och höjt huvud och tittade ut över stallbacken (superläcker!!!). Hon fick gå in i boxen för att kissa lite och undertiden som jag bytte om och hämtade nummervojlocken lindade Pelle av och började sela. 
 
 
 
När vi körde ut för första värmningen (i långvagn tack och lov!) så bokstavligen studsade hon jämfota hela vägen ner till banan och de första 200 metrarna på banan. Därefter satte hon svansen i värdet och "joggade" 5 bakvarv. Det var desutom första gången hon mötte traktorn idag och den var livsfarlig! Hon sprang förbi den, men steppade ganska bra och höll halvt på att krypa ur skinnet!
 
Efter de fem varven körde vi in i stallet och bytte till sulkyn. Sen var det dags att köra ut igen, då fick hon jogga nästan ett helt bakvarv bort till 1640-stolpen. Där vände vi upp, gjorde en ordentlig provstart för att sedan dämpa tempot till ca 1.40-fart i 1400 meter. Planen var att gasa igen sista 300, men eftersom traktorn sladdade precis där så blev det en sne halvökning innanför innerspåret. Så vi gasade på lite genom svängen efter mål istället.
 
Till själva kvalet sen. Nu hade hon i alla fall lugnat sig lite, men var fortfarande väldigt pigg och skulle absolut inte skritta på veterinärvolten. Men volten, defileringen och allt gick jättebra. Hon kändes superfin i provstarten och skötte sig sedan toppen även i voltningen. Vi hade satt på både slag- och resgjord om ifall att, men det behövdes inte. Hon skötte sig exemplariskt! Vi tog det lugnt från start och försökte att bara gå i ryggar hela loppet. Men ca 700 m kvar blev hästen framför trött, så då styrde jag ut och bad henne öka. Hon ökade jättesnällt och gick ett fint sista varv och kom i mål på totaltiden 1.22,5 och godkänd. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efteråt tog Pelle henne och joggade en tur på rakbanan, jag montékvalade ett kallblod, Rigas Joker. Jättefin häst men stark som tusen och med ett galet stort bakkliv, vilket gör honom väldigt jobbig att rida. Sen kan man väl även tillägga att jag knappt har ridit på hela sommaren, av flera orsaker. Så jag var totalt slut! Jag har ALDRIG varit så trött under ett lopp/kval! Det var verkligen bara att klamra sig fast och få honom gå hela vägen in i mål med mig släpandes på ryggen. Hästen gjorde ett kanonjobb och kom i mål på fina 1.34,2g gdk. Så med en lite mer vältränad ryttare kan han nog bli riktigt bra i loppen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Kul att det gick så bra :) härliga bilder med!
När ska ni starta?

Svar: Tack! Det var jättekul! Vi har planerat en start till i mitten av september, men ingenting spikat än :)
Malena Nogerius

2013-08-20 @ 14:49:26
URL: http://montebloggen.se
Postat av: Olivia

Grattis till kvalet! :-)

Svar: tack!
Malena Nogerius

2013-08-20 @ 20:49:31
URL: http://vancouver.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0