Montéutbildningen 8 september

I lördagsvardet montékurs på Solvalla. Över 30 personer var vi som kom dit för att lyssna på föreläsningarna och vi var 12 stycken som hade med häst till de praktiska passen.
 
Allt som allt tyckte jag att kursen var bra & jag har fått lite extra inspiration till vad jag ska prata om på montékursen på Sundbyholm som jag ska hålla i vår (förhoppningsvis montéläger nästa sommar igen, jag skaäven försöka få in "storhäst-ekipage" till kurserna).
 
Dagen började med en "lunch", måste ju säga att jag är lite besviken på den punkten. Jag hade förväntat mig lunch, inte lite kaninmat... Jag har inget emot att äta sallad, men den  var ju typ ingenting att äta. Jag är ju van att äta "riktig" mat till lunch. 


 
Patric Friberg, personlig tränare som håller i galppens fystester föreläste om kost och träning. Det mesta han sa var saker jag redan visste (annars måste jag nästan skämmas, har ändå läst på GIH till idrottslärare nu i drygt 4 år!). Det jag gillade framförallt av hans föreläsning var att han hade konkreta tips på övningar samt riktlijer på vad man som minst bör orka som montéryttare. Jag har redan några övningar, men nu fick jag ytteligare lite att komplettera dessa med.


 
Varje gång jag får såna här föreläsningar ökar min motivation att komma igång mer med tränignen & kanske äta lite bättre. Men sen kommer jag in i vardagen, som just nu består av skola & arbete med D-uppsatsen 9-16 vilken innebär att jag åker hemifrån kl 7.00 och är hemma igen runt 18. Då ska grållan hinna köras & skötas om, ev. ska någon ponny hinna köras & ev. skolarbete ska fixas. Så det blir helt enkelt inte så mycket tid över...
 
Efter Patric kom Daniel dit för att prata framförallt om startmoment. Även här var det saker jag kan och själv försöker tipsa mina egna elever om. Just gällande voltandet är något jag måste kunna (teoretiskt) hur det går till i och med att jag håller i licenskurserna för ponnytravet på min hemmabana. Men det är alltid nyttigt att repetera, framförallt närdet kommer till dubbla springspår & springband. 
 
Dessutom skulle jag ha haft med mig bilder på 1-åringarna att ge till Daniel som ska hjälpa till med försäljningen, men de glömde jag såklart :P
 
När Daniel var klar var det en liten kort bensträckare och därefter tog Linda S Hedström över för att prata lite om ridstilar. Det var nog Lindas pass jag kände var mest givande. Jag har varit ganska rätt ute med min sits tidigare känns det som, jag måste bara försöka få ner rumpan lite mer... Hon visade även en film på monté från Frankrike. Jag har sett några lopp förrut, men då red de inte så här snyggt. Det var verkligen motoiverande att se hur snyggt de red (om vi bortser från drivningar och sånt)! Hon visade även och gav tips på hur hon sadlar till lopp.



Därefter fick vi rida ett pass. Vi började med att rida på stallbacken runt på en stor volt i skritt för att fö känna på hur vi skulle sitta. Linda & Stina gick runt & hjälpte till och kom med tips. Därefter fick vi gå ut på banan för att rida 3 provstarter & då även tänka lite extra på hur vi satt. 
 
Efter ridningen gick vi tillbaka in för att prata om passet samt kolla på filmen från starterna. 
 


Efter genomgången var kursen slut, så vi gick tillbaka ut i stallet för att linda på hästarna, lasta & åka hem.


 
 
Här kommer även ett gäng bilder som jag har fått från snälla Gabriella (montebloggen.se)
 


















 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0