Lågintensiv vs högintensiv träning

Satt och läste om höfodring på ett diskussionsforum. Många använder ju nuförtiden dessa "slow-feed nät" för att deras hästar ska kunna äta under hela dagen, men ändå inte få i sig så pass mycket hö att de blir för feta. Både mina ponnyer och stora hästar har ALLTID haft fri tillgång till hö, dygnet runt (åtminstone så att de får nytt när den tidigare ransonen tagit slut) och ingen utav dem har problem med övervikt/fetma. Jag och mamma började då diskutera detta, vad det kan bero på. Jag är ganska övertygad om att det handlar om träningen. Våra ponnyer & stora tränar alla för trav, vilket ger en ganska hård träning. Även om de inte tränar oftare än, de stora 2-3 dagar i veckan & ponnyerna 3-4 dagar i veckan, så behöver de få i sig så pass mycket mat. Problemet med överviktiga hästar verkar vara betydligt vanligare hos ridhästar än hos travhästar. Jag har nu jobbat/tränat travhästar i drygt 7 år, ponnyerna i snart 15 år och jag har nog inte sett en enda travare där höet behövts ransonerats för att kusen inte ska bli för fet. Ponnyerna måste jag ju erkänna att det är vanligare med, men mina egna har jag inte haft några fet-problem med.

Min teori är som sagt att det beror på träningen. Jag är övertygad att ridhästarna i regel ligger på en lägre arbetspuls än travhästarna. Det vill säga, de arbetar mer lågintensivt. En studie gjord på SLU visar att hopp- och dressyrhästar under sina normala träningsarbeten ligger mellan 60-120 i arbetspuls medan en travare ofta ligger runt 200 slag/minut under intervallträningarna, det vill säga högintensivt. När en travare tränar joggas de först igång några kilometer för att sedan springa intervallerna. Under intervallerna bör pulsen ligga runt 200 slag/minut för effektiv träning. Efter varje intervall skrittas hästen en viss tid, viktigt är då att pulsen inte kommer ner under 100 slag/min, för då att ha full mjältutömmning. Det är mjälten som styr hälsan och rytmen i hästens kropp, mjälten "bloddopar" hästen alltid och det är viktigt att vi vet hur det ska fungera. Vid intervaller på 600-800 meter brukar ca 1 minuts skritt mellan intervallerna vara lagom. Vid intervallträning i dubbelheat ska paustiden inte överstiga 2 minuter och 15 sekunder. Så hästen SKA ha en relativt hög andning när nästa heat körs igång. Är inte puls och andning i full verksamhet när vi startar försvinner kroppens funktion av blodcirkulation i alla delar på kroppen och ett slitage uppkommer på de svagaste ställena.

Under lågintensiv träning ligger fettförbränningen (för människa) på ca 50 % medans man under högintensiv träning endast har en fettförbränning på 40 %. Men under 40 minuters lågintensiv träning exempelvis cykling i lugnt tempo förbränner man ca 200 kalorier, varav 100 kalorier är fett. Under högintensiv träning i 20 minuter, exempelvis då just intervallträning, förbränns ca 320 kalorier varav 40 % då motsvarar ca 130 kalorier från fett. Det vill säga 30 fettkalorier mer än under den lågintensiva träningen, under hälften så lång tid.

I och med detta så är jag övertygad att travhästarna förbränner så mycket med under sin träning, som i regel är högintensiv, än vad ridhästarna gör under sin lågintensiva träning, trots att ridhästarna ofta rids flera dagar i veckan.

 
 
Källor: 
http://stud.epsilon.slu.se/2079/1/krantz_m_101217.pdf
http://www.kgholgersson.se/grundtraning.htm
http://stud.epsilon.slu.se/3057/4/wrede_hammarstrom_a_etal_110714.pdf
http://www.muscles.se/lagintensiv-traning-vs-hogintensiv-traning/

Kommentarer
Postat av: marinaginman.se

håller med dig, känns som detta är vanligare hos ridhästar, har själv haft både och (har fortfarande) ;) en alldeles övergödd tinker haha och han går inte på fri tillgång men är fet ändå haha medans travarna får äta så mkt dem orkar äta upp

2012-09-22 @ 21:55:25
URL: http://marinaginman.se/
Postat av: Jenny

Kg va här i Årjäng idag och hade föredrag i vårt projekt Till Start!!! Duktig karl :)

Svar: vad roligt! Skulle vara jättekul å höra honom "live" någon gång.
Malena Nogerius

2012-09-24 @ 23:37:39
URL: http://Caspadia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0