Ponnyträning

Även idag har jag varit ute å ridit en sväng. Tog en tur med en av mina ponnyer, Montró. Jag rider ponnyerna VÄDIGT sällan nu, eftersom jag känner mig lite ftor på dem. Det lustiga är att när jag var 16 tyckte jag inte alls att jag var för stor, och jag har inte vuxit en centimeter sedan dess! Vikten har de inte heller några som helst problem med, men ändå.... 
 
Hur som helst. Montró har ju varit mammaledig nu i nästan ett år och är precis igångsatt igen. Men jag tänkte att vi kunde ju lika gärna ta montésadeln så får jag ett extra tillfälle att träna benen och sitsen. För att stå montésits på ponny är bland det jobbigaste som finns! Man har inte alls samma stöd i munnen & om du hamnar i minsta framvikt så blir det galopp direkt. Vi joggade fram ca 4 km och kom sedan till "intervallrakan" ett ställe där vi brukar träna intervaller med ponnyerna. Tro blev ju såklart jättepigg, så jag lät henne springa på. Med ponnyerna (iaf henne) är det som sagt väldigt viktigt att inte hamna i framvikt, hellre bakvikt då och samtidigt ha en extret låg tyngdpunkt. Vi gasade på och hon sprang riktigt bra! Sen tog vi det ganska lugnt hem igen. Jag fortsatte däremot att stå upp mellan varven för att få lite mer träning. 
Det kändes iaf väldigt bra även idag :)
 
 
Montró efter ridturen
 
Jag passade även på att träna lite med fölen. De blev borstade och fick sedan på sig "bebis-schabraket" med en täckesgjord runt magen. Ingen utav dem brydde sig det minsta över varken schabrak eller gjord :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0