Ibland undrar jag vem utav oss det är som bestämmer...

...Eller snarare; Jag vet att det är Lilo som bestämmer, men jag önskaratt jag kunde få vara lite mer delaktig...
 
Red som ni kanske förstår Lilo idag. Det var ett tag sedn jag red henne sist, men hon är alltid lika rolig att rida. Vi skulle rida ett hyfsat lugnt jobb idag, eftersom hon startade i lördags. Men eftersom det (som vanligt) var näst intill kolsvart när vi kom iväg kändes det bäst att rida på Hockey's slinga. Det är bara enkort bit längs vägen det kan komma bilar då och även om vi hade reflexer från topp till tå känns det ändå bättre att rida där.
 
Jag hade bestämt mig för att träna benen och sitsen idag, trots att jag red med min vanliga sadel. Det är en flatback ponnysadel, så den är ganska låg i bakvalvet, men det går såklart inte att kommalika lågt med rumpan som man skulle vilja. Så jag försökte sitta så lågt det gick i den sadeln och sedan fokuserade jag mest på överkroppen, att komma lågt och krypa ihop över hästens hals medblicken mellan hästens öron. Jag tror att jag lyckades ganska bra, förmin mobil som låg i bröstfickan på jackan dunkade mot sadeln nästan hela tiden, och då har jag en ganska tajt jacka. Lilo är en ganska bra häst att sitsträna på då man hela tiden får ett bra stöd i handen. Jag håller dessutom tyglarna med galoppfattning och kan då även få lite stöd från mankammen.
 
Det blev inga superkorta läder idag, men en fyra-fem hål kortare än hoppläder hade jag iaf. Jag vågar inte rida tok-Lilo i superkorta läder hemma, för jag vet aldrig vilket humör hon är på och hur mycket jag kan behöva dra i henne för att få stopp. Hon skötte sig ändå hyfsat idag, hon skrittar där hon ska i backen och väntar på att jag ska ge henne siganl att börja trava. Det är bara det är när vi väl börjar trava ute på rakan så har intejag så mycket att säga till om längre, då kör hon i det tempot hon tycker passärbaar. Det är inte så att det går för fort eller något sånt, utan det är bara det att jag verkligen känner att jag inte har någon kontroll. Försöker jag bromsa tempot (av någon anledning) blir hon bara starkare och drar mer... 
 
Hur som helst, vi red 3 intervaller på slingan och hon var pigg och jätteglad hela tiden!  Känns skönt att få rida lite igen. Ska försöka tjata på Pelle att hon ska gå ridjobb lite oftare ;) Nu håller vi iaf på å letar montélopp åt henne. Tyvärr är det väldigt dåligt med montélopp för henne nu.Hon kommer hela tiden precis fel med volterna, eller så är det för höga klasser... Men vi tränar och letar vidare :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Roligt med monté :) Har hon gått monté förut?

2012-10-24 @ 09:12:56
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0