Viktskilllnader

Sitter just nu på FB och diskuterar hur stor skillnad ett kilo hit eller dit kan göra i ett montélopp. Hittade en sida  där det stod att inom galoppen är 1 kilo ungefär 3 meter dvs. 1 längds skillnad på ett 1600 meterslöp & 1,5 längds skillnad på 2400 meterslöp. Det är ganska små skillnader i det stora hela, men förstå vad surt när du får stryk med en nos och vet att du vägde in på kanske ett kilo mer än du hade behövt. ;) 
 
Jag har för mig att man gjort en liknande undersökning inom montén och kommit fram till att det var mindre skillnader i montén jämfört med galoppen. Det vore kul att få ta del av den undersökningen, så är det någon som vet något om den; hör jättegärna av er! Jag tror det är fler än jag som är intresserade av detta!
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Ja, det är verkligen en intressant fråga! En del är ju så fokuserade på att väga in på så nära 65 som möjligt, jag ser alltid till och väga in på 66, allra minst 65,8, ifall man skulle gå ner mycket under loppet (har ju hänt). Jag tror ju i vilket fall att det lilla inte utgör någon som helst skillnad!
Otroligt snygga hästar dom där 2 längst bak på bilden ;)

Svar: Haha! Ja, eller hur! :D
Malena Nogerius

2012-11-21 @ 09:12:08
URL: http://montebloggen.se
Postat av: Nathalie

Detta är även intressant i ponnymontén där det är stora skillnader. Även intressant hur många meter osv det påverkade beroende på hur ryttaren red. Om en ryttare med fler kilo på sig och som red bra fick ett bättre resultat än en mycket lättare ryttare som red dåligt?

Svar: Ja, visst är det intressant. Personligen tror jag att inom ponnymontén är det viktigare att hitta en ryttare som har balansen, tekniken och styrkan att rida. Dessa ryttare är oftast lite tyngre, men ponnyerna går ruggigt bra ändå. Sen vill man ju gärna att dessa ryttare ska vara så lätta som möjligt, för självklart gör det skillnad. Men när det bara gäller något/några kilon så är det inte så mycket att bråka om. Jag kan t.ex. ta min Monita som exempel. Vi slog 2 svenska rekord under den tiden jag fortfarande red henne. Jag vägde då in mellan 59-62 kg (det var max 65 kg då). Eftersom hon haft problem med sina kotor fram ville jag gärna ha en lättare ryttare, men det fungerade inte. Testade flera stycken men de klarade inte av att rida henne, det blev bara galopp hela tiden. Sen hittade jag Julia. Hon var ca 7 kg lättare än mig & klarade av Monita. Hon fick henne att gå 1.47,5 med galopp! Visserligen 2140 bilstart, mina rekord var 1.50,8 2140 volt och 1.50,6 2520 volt...

Sen tror jag att det även spelar roll hur lätt/svårriden hästen är, hur travsäker/lättstörd den är. Vissa hästar verkar ju kunna trava trots att ryttaren studsar runt i otakt på ryggen...
Oj, vad långt svar det blev! :P
Malena Nogerius

2012-11-21 @ 22:53:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0