Julhelg & nyår

Usch! Har haft så himla mycket som hänt den här veckan att jag inte hunnit blogga någonting alls! Det sista jag skrev om var banjobbet med fina Waypoint. Så nu på tisdag, nyårsdagen, så blir det montékval för oss. Jag tror inte att det ska vara några problem alls. Vi är tvärr bara 2 kvalhästar, men båda i monté, så det ska nog gå bra. Jag ska även hoppa upp och rida Barbossa Juvel i montéloppet. Jag har ridit hästen 2 ggr tidigare, ett kval och ett lopp. Det är en snäll häst, men han kan bli lite slö i lopp. 
 
I fredags åkte jag & Lovisa till Romme med en utav mina ponnyer, Panter, som skulle göra årets sista start. Han gick ruskigt fort och var riktigt fin, men var aningen övertaggad, vilket gjorde att han galopperade bort segern till en fjärdeplats. Det var kul att se hur mycket bättre han var, så det blir kul när han kommer ut i vår! 
 
I går skulle Lilo ha startat på Solvalla, V75 final i Diamantstoet. Men efter att Tony värmt henne i rätvarv beslöt vi oss för att stryka då hon hängde otroligt mycket töm, något hon inte brukar göra.
 
I övrigt så har jag tränat på med hästarna, i söndags (23/12) hoppade jag upp och satt på min lilla prinsessa för första gången! Hon var hur cool som helst! Tanken var att jag & Pelle skulle ta lite fina julkort, så han skulle hjälpa mig när jag hoppade upp. Men efter att ha väntat i vad som kändes en evighet på att han skulle komma ut så gjorde jag precis vad man ska göra när man hoppar upp på en häst för första gången ;)  jag drog fram en tunna att ställa mig på. Hängde då först lite försiktigt på henne, drog benet över rumpan och plötsligt satt jag på henne. Hon vände på huvudet och tittade på mig någon gång, lite frågandes över vad jag höll på med. Därefter skrittade vi försiktigt ut ur stallet och då mötte vi Pelle som precis kom ut ur huset.
 
Pelle tog några bilder på oss innan vi gick in i stallet igen för att göra iordning Lilo & kasta upp Pelle på henne! Det var första gången Pelle satt på Lilo, men det gick riktigt bra tycker jag :)
 
På Julafton red jag en liten tur barbacka på Lilo, vi red lite mjukgörande dressyr i skogen och hon kändes riktigt fin. Julen spenderades hemma hos min mamma & pappa med släkten från mammas sida, syskonen & Pelle. Fick bland annat en glassmaskin och nya träningskläder. Vi hade det lika trevligt och kaosartat som vanligt!
 
Sötaste lilla grå renen :)
 
Första gången på Lillans rygg!
 
Pelle på Lilo
 
Måntuva som ren
 
Ren på två ben :P

Lillan gick ett kanonfint banjobb den 22/12. Pelle körde
 
Barbackatur på Lilo i snön på julafton
 
Lillan & Delicious leker vildar ute i hagen (fotat genom fönstret vid köksbordet)
 
Panter värmer innan loppet


Lilo på Valla.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Oj, satt du upp baracka på henne första gången? Du är galen ;);) kul att det gick bra! Och lycka till i lopp och kval :)

Svar: haha! jo, jag har fått höra det många gånger :P Ponnyerna har jag alltid ridit in barbacka, de stora ibland... beroende på hur hästen är. Skulle de få panik så åker jag ju av lätt och fort, minskar risken att fastna i sadel eller stigbyglar. Just med henne var jag så säker på att det skulle gå bra, hon har varit väldigt cool med det mesta. Dessutom ville jag ju få en fin bild! ;)
Malena Nogerius

2012-12-30 @ 21:25:47
URL: http://montebloggen.se
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Aha, reds Big M också in barbacka?

Svar: Nä, henne red jag in med sadel. Med henne var det Pelle som bestämde. Däremot har jag ridit henne barbacka ganska mycket :) Tror att jag red dressyr i skogen med henne direkt första gången. Hon var också hur cool som helst att rida in :)
Malena Nogerius

2013-01-02 @ 20:26:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0