Nya regler fr.o.m. 1 juli 2013

Från travsport.se
 

Nya regler för Shockwave Therapy och Cedar oil

Från och med 1 juli 2013 gäller nya regler kring användandet av Shockwave Therapy (stötvågsbehandling) och Cedar oil. Shockwave Therapy får förlängd karenstid och får endast utföras under veterinärs ansvar och användningen av Cedar oil på hästar förbjuds helt i Sverige, Norge och Danmark.

Shockwave Therapy (stötvågsbehandling) – karenstid och utförande

Från och med den 1 juli 2013 förlängs karenstiden för tävling för Shockwave Therapy till 10 dygn. Dessutom får behandlingen endast utföras under veterinärs ansvar.

Bakgrunden till att Shockwave Therapy ska utföras under veterinärs ansvar är att den är en potent behandlingsmetod med risk för vävnadsskador vid felaktig användning. Den kan också vara smärtsam. Förlängningen av karenstiden beror på att behandlingen har smärtstillande effekt och att den framkallar en inflammation hos hästen.

Cedar oil förbjuds

Olja från cederträd, i Sverige oftast kallad Cedar oil, är från och med den 1 juli 2013 förbjuden att använda på hästar. Cedar oil används ibland som så kallat blister på hästar och orsakar inflammation i huden och underliggande vävnad. Vid felaktig användning kan den orsaka kraftig inflammation och det är svårt att veta hur stor mängd som orsakar smärta hos hästen. Vid samtidig kontakt med vatten eller bandagering kan behandlingen orsaka svåra skador.

Cedar oil är en kemisk produkt och inte ett läkemedel. Den är tillåten att sälja i Sverige, men från den 1 juli 2013 är den alltså förbjuden att använda på hästar som omfattas av Svensk Travsports regelverk.

Hur har besluten tagits?

Förslaget till de nya besluten har arbetats fram i NEMAC (Nordic Equine Medication and Antidoping Committee) och tillsammans med Samverkansgruppen för hästvälfärd, där representanter från travets basorganisationer finns med.

Förslaget är sedan överlämnat till Nordisk Travkommitté där det beslutats att ändringarna genomförs från och med 1 juli 2013. Förändringen för Shockwave Therapy gäller samtliga nordiska travländer och förbudet mot Cedar oil gäller i Sverige, Norge och Danmark, medan Finland inför begränsningar i användandet.

 


Jag funderar lite på hur det här mottas i landet då cedar oli är (vad jag vet) det vanligaste blistret som används mycket i större stall. Vi använder själva cedar (inte jag, men Pelle) som underhåll då och då, men inte ofta. Vi testade på Panter för någon månad sedan och det gav riktigt bra effekt. Däremot är jag medveten om vilka risker som finns och det är helt klart något som ska användas med respekt. Men nu blir det alltså helt förbjudet...


Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Roligt att dom skriver att stötvågsbehandlingar "kan göra ont" har själv blivit behandlad med det i benen, det GÖR ont och jag har funderat på hur dom får hästarna att stå stilla under behandlingen.
Cedar oil hade jag inte ens hört talas om innan.

Svar: Jag har själv inga erfarenheter av stötvågsbehandling, men cedar oil har vi som sagt använt. Inte i några mängder, men någon gång ibland. Det jag däremot undrar är hur man kontrollerar såna saker? vet t.ex. att s.k. Franskt blister har varit förbjudet i flera år, men används ändå i flera stallar. Jag själv skulle aldrig använda franskt då det är otroligt starkt och jag har sett en häst bli sönderblistrad med franskt & det var inte kul!
Men hur som helst. Hur ska man kunna kontrollera såna saker?
Malena Nogerius

2013-05-10 @ 13:52:41
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0