Hej mitt vinterland!... och korsförlamning

I går var jag ute och körde Lillan på förmiddagen. Det var ca -9 grader kallt och strålande sol, hur mysigt som helst! Vi körde bakvägen bort till slingan, joggade in på Håkan B's slinga och pulsade i snön. Hon kämpade på bra och var hela tiden pigg och glad. men hon blev rätt rejält trött.

Direkt efteråt var jag tvungen att åka till travskolan för att jobba & efter någon timme ringer Peller och berättar att hon fått korsförlamning... Underbart.. NOT!

Han var iaf ute och gick med henne tills det släppte och fortsatte sen att gå ca 15 minuter varje timme tills jag kom hem. Väl hemma gick jag ut till henne för att se hur hon mådde. Hon var mycket bättre, men för säkerhets skull gick även jag en sväng med henne. Hon var lite småstel till en början, men efter bara 5 minuter släppte det och sedan var det (som vanligt) hon som var ute och gick med mig. Kvastande, frustande och dansande runt mig och då antar jag att hon kände sig bra igen ;)

Idag var det istället Lilos tur att åka på korsförlamning... det är det här kalla jäkla vädret som orsakar det! Vi måste helt enkelt vara ännu snabbare med att kasta på täckerna efter träningen.


Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Men usch :/ finns det inte risk för bestående problem efter korsförlamning?
Big Mama har dubbla ländtäcken på sig när vi tränar nu och ett fleecetäcke över korset när jag borstar henne efter träning, är dom inte klippta på ryggen får dom bara 1 ländtäcke, och om vi åker in till travet får dom också bara 1!

Svar: Jag vet inte.. Jag har haft några på jobben tidigare som även de fått korsförlamning. Den ena fick korsförlamning väldigt lätt, så hon var hela tiden tvungen att träna väldigt regelbundet, den andra märktes ingenting på. Han fick det en gång bara och sen kunde vi fortsätta som vanligt. Jag använder ländtäcke ibland. Varken Lilo eller Lillan är klippta. Lillan har jag haft ländtäcke på om det är ner mot 15-20 minusgrader, Lilo är Pelles häst och hon har aldrig haft ländtäcke på sig. Panter däremot som är helrakad går alltid med ländtäcke nu. Är det bara några minus får han ha täcket på sig när han värmer upp och varvar ner, så har jag det i vagnen när han går som hårdast.
Men det blir väl till att använda ländtäcket lite mer nu :)
Malena Nogerius

2012-12-09 @ 22:14:56
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0