Prova på monté

Idag hade vi prova på monté på Sundbyholms travskolan. Det var jag och Maria Riedl som höll i den. Tanken var att hon skulle rida & jag hjälpa till från marken, men då hon fick en muskelbristning i låret igår fick jag hoppa upp och rida med istället. 

Vi hade fem anmälda deltagare, men bara två kunde komma idag, de andra tre ska vi ha ytterligare ett tillfälle till så att de också får prova.

Vi började inne i teorilokalen med att berätta lite om oss själva, samt regler och utrustning inom monté.

Efter genomgången sadlade vi hästarna och visade hur man skulle stå i en montésadel och hjälpte dem att hitta sitsen när de kommit upp på hästen. 

Ute på banan joggade vi fram lite och de fick sedan pröva "rida fort" i ca 600 meter. Jag tyckte att det kändes möjligt kort, men det var visst alldeles lagom då båda två var helt slut efteråt. Den ena tjejen var en väldigt van ryttare och red ofta tre hästar/dag, men hon kände ändå att hon inte hade orken för att rida monté.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0