Dressyrat på Lilo

I morgon är det dags för Lilo att starta igen, denna gång på Axevalla. Inför senaste banjobbet så red jag ett ordentligt mjukgörande dressyrpass på henne & Pelle tyckte att det var en otrolig skillnad. Någon vecka efter banjobbet red jag henne igen & då var hon mycket stelare och mer svårarbetad än gången innan, men efter lite jobb lyckades jag mjuka upp henne.

IOM att det blir sån skillnad på henne & få varje banjobb får henne att stelna till vill han nu att jag ska rida igenom henne ordentligt före & efter varje start/banjobb & ev någon gång då & då mellan starterna.

Sagt & gjort. Jag red henne i sandhagen idag igen, då det är lättast att jobba henne där. Tyvärr har vi varken paddock eller något bra fält att rida på, så hagen med mest sand/grus får då extra-knäcka som paddock. Efter att ha skrittat fram en stund började vi med att jobba i en fyrkant & i varje hörn skulle hon flytta undan för skänken i en kvarts varv framdelsvändning. Efter 2 varv på fyrkanten fick hon göra en framdelsvändning på ett halvt varv för att byta varv & sedan göra samma sak i andra varvet. Vidare jobbade vi med att gå på volten & vara ställd inåt. I vänstervarvet skjuter hon gärna ut bogen & i höger faller hela hästen inåt och vill vara utåtställd. Men efter lite kämpande från både mig & henne lossande hon & vi kunde fortsätta arbetet i trav på volten. Jag jobbade både under lättridning och sittande utan stigbyglar (sjukt jobbigt på en stel & stötig travare!). Efter 20-30 minuters arbete var både jag & Lilo svettiga, så vi skrittade av ordentligt på långa tyglar innan vi gick in i stallet.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0