Abstinens!

I går var det dags för Lillan att komma ut och röra på sig igen. Hon har fått tagit det lite lugnt och vilat efter senaste starten, men i går var det som sagtdags igen. Vi körde ihop med Pelle och Lilo och de fick springa 4 intervaller på Hockey's slinga. Lillan var som vanligt pigg och glad, men för en gångs skull höll hon sig i skinnet och började inte tokbocka, trots att hon vilat 4 dagar!  Båda hästarna kändes kanonfina och anmäldes båda två till lopp på Eskilstuan den 26. Men jag kommer inte att köra då, utan jag har satt upp en hel lista med kuskar så vi får se vem det blir. 
 
Tyvärr hade Lillan dragit av sig en sko i hagen och med den alldeles för mycket av hoven. Hon och Delicious har fått en ny kompis i hagen. Ett sto som kommer ifrån Lars-Åke som ska vara här på obestämd tid. Så förmodligenhar de sprungit som små tokar i hagen och då lyckades hon dra av sig vänster fram dojja. Så nu får hon gå med boots i hagen fram till nästa tisdag så att hon inte förstör hoven mer.
 
Senare på kvällen slötittade jag lite på travet varvat med världscupen i hoppning från Tyskland(gick på SVT1) och då fick jag helt ruskig abstinens på att rida! Jag vill rida dressyr, galoppera och hoppa! Jag svävade ut lite för Pelle med mina planer om att Lillan (som redan nu faktiskt börjar gå riktigt fint som "dressyrhäst") sen skulle ut på ridtravartävlingar i både hoppning och dressyr. Mina fantasier fortsatte och jag skenade iväg ordentligt och efter att jag suckar och gnällt över att inte få rida ett bra tag så gick han äntligen med på att jag kunde få rida Lilo, men bara dressyrträna. Mest i skritt och kanske något litet travsteg. Han vill ju absolut inte att jag rider på Lillan då hon fortfarande tycker att det är lite FÖR kul att bli riden, så hon passar gärna på att bocka eller stå på bakbenen, även om vi bara ska ut på en lugn skritt/jogg-tur. 
 
Så i dag körde jag rally hem efter skolan, sprang in för att byta om och sedan ut i stallet för att sadla Lilo. Jag köpte ju nya chaps, stigläder och stigbyglar i höstas, men har ännu inte prövat dem! Det var så härligt att få sjunka ner i sadeln igen (man kan tro att jag inte har ridit på EVIGHETER men det är nog iaf 6-8 veckor sedan... Vilken visserligen är nästan en evighet. Jag smällde ju till knät för några veckor sedan och då vågade jag inte rida med det, innan dess skulle Lillan vila från förkylningen och hela sommaren gick jag ju med gips/plastskydd efter att ha slitit av ledbandet i tummen. Så den här sommaren/hösten har det blivit extremt lite ridning. 
 
Hur som helst, jag och Lilo red upp till skogen och där jobbade vi mycket mjukgörande runt träden. Vi gick på volt i båda hållen, övade på lite framdelsvändningar (jättesvårt tycker Lilo!) och även lite öppna. Hon har blivit betydligt mjukare och man riktigt känner att låsningen i vänsterbogen har släppt. Hon var dock fortfarande lite stel och har jobbigare i högervarv, men slet på bra. Hon har äntligen (efter två år!) lärt sig att gå med lite eftergift i nacken, men tyvärr är hon ännu väldigt hård i munnen och man får jobba väldigt mycket med säte och ben på henne samtidigt som man måste hålla emot räjält för att hon inte bara ska springa ifrån mig (Lillan är betydligt mer lättjobbad, hon är så extremt känslig i både mun och sidor, så där behöver man bara peta lite med skänkeln så flyttar hon sig undan men fin eftergift i mun och nacke). Väl hemma var det en nöjd men ganska trött Lilo som  fick gå in i boxen igen, trots att vi BARA hade jobbat i skritt ;)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0