Provlopp!

I tordags gick Lillan sitt första provlopp. Eftersom jag hade varit iväg med ponnyerna på "uppdrag" under dagen (läs mer på vickelbyponny) så blev det väldigt stressigt när vi skulle åka ner. Lillans kompis Delicious åkte också med ner för att få titta och jogga några varv för första gången. Trots stressen höll sig Lillan lugn och lugnade även Delicious mycket. Deli har inte alls velat gå på släpet förut, men nu när Lillan var med så gick hon bara rakt på. 
 
Väl framme selade jag på och joggade fram 5 bakvarv innan jag vände upp och gjorde en provstart. Hon fick då springa på i hyfsat tempo 600-700 meter innan jag tog upp och körde ut. Uppe i stallet bytte vi långvagnen mot sulkyn och körde ut på en gång igen. Raka vägen till defileringsvolten och sen ut på banan för defilering. Det var 6 stycken sulkhästar och 3 montéhästar med och vi skulle volta från spår 5. Kände direkt att det var otroligt skönt att ha en häst som inte blir rädd när andra rider runt henne! Vände upp i en provstart och då satte hon bara svansen i vädret och flög iväg. 
 
Tyvärr var kameran trasig på upploppsrakan, så vi skulle volta på bortre rakan istället. De sa först att vi då skulle köra 1640 istället, men sen var det visst flera som hellre körde 2640 då och så blev det. Tufft för min lilla tyckte jag...
 
Första starten hade montéhästarna svårt att rätta in sig och vi fick snurra hur länge som helst på volten. Lillan skötte sig hur fint som helst och var hela tiden lugn i volten. När vi äntligen fick klart vände jag runt Lillan mycket försiktigt, så vi blev lite sena i starten, men det gjorde inte så mycket. Andra starten fick vi klart mycket snabbare och jag vände runt lite snabbare, vilket inte var några problem alls. Tredja och sista starten fick vi också klart mycket fort och då vände vi runt ytterligare lite snabbare och nu var vi nästan med i starten. 
 
Jag tog det lugnt ändå i starten för att lägga mig sist och bara smyga med. Tyvärr var inte Lillan riktigt med på noterna att vi skulle öka sen & jag lyckades trassla ihop allt när jag kom på att jag fortfarande satt med pisken under armen. Så när jag skulle vända upp den blev hon lite störd och slog på en liten galopp men ställde sig snabbt igen. Vi körde försiktigt ikapp och första varvet gick på lite för snabba 22 (det ska gå 25 full väg), men nu var vi iaf med i klungan igen. Men längst bak. Täthästarna pressade varandra och fortsatte i ett högt tempo, så fältet blev vädigt utspritt. När det var 800m kvar gick vi om den sista hästen eftersom den nästan stod stilla för att den var så trött. Vi fortsatte sedan i lugnt tempo bakom montéhästarna och Lillan lufsade i mål på 25,5 över 2640m. 
 
Vi joggade 1,5 bakvarv och skrittade sedan upp till stallet. Pelle tog fram pulsmätaren nästan direkt och då hade hon 98 i puls. Vilket ändå är helt okej. Hon återhämtade sig fort och kändes aldrig trött i loppet, så hon gjorde mycket bra ifrån sig. Så vi är nöjda med henne :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Vad kul att det gick så bra :)

Svar: Ja, de va jättekul! :)
Malena Nogerius

2013-05-04 @ 16:09:27
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0