Provlopp 14 maj

I går var det dags för provlopp igen. Denna gång var det riktigt många hästar med 8 sulkyhästar och 4 monté. Jag och Lillan hade fått spår 5 igen på första volten. 
 
Redan i värmningen kände jag att hon var riktigt taggad och joggade 5 bakvarv i 2.00-2.10 tempo (hade lånat Leffes GPS-klocka) vände sedan upp och lät henne gå 1200 meter i 1.40- tempo. Vi åkte sedan upp till stallet, vilade 10 minuter och satte sedan på sulkyn. Vi körde ut, deflierade och gjorde provstart. Lillan satte iväg i 180 kyck i provstarten. När vi skulle räta in oss till första starten blev det lite rörigt och några hästar kom ivägen för oss precis efter jag gjort en halvsnäv sväng & då ställde sig Lillan käpprätt upp på  bakbenen. Hon vred sig runt och vagnen stod på tvären och höll på att välta, så att jag halvt gled ur vagnen och lyckades på något sätt få den att komma rakt igen och samtidigt klamra mig upp på sidan av sitsen och fortfarande hålla i tömmarna. Samtidigt pratade jag med Lillan och ptroo:ade för att få henne att lugna sig, vilket hon gjorde ganska snabbt. Efter en extremt snabb koll körde jag bort till mamma & Erica (som stod vid mål) så att de fick hålla i henne undertiden jag kontrollerade att allt fortfarande satt som de skulle. Uppcheckskroken hade gått av så vi fäste checken i bröstan & hon fick gå utan check. 
 
Efter Lillans lilla bravad rättade alla sedan snabbt in sig och alla tre starterna flöt på fint och snabbt. Lillan var ruskigt snabb iväg i alla starterna! När vi väl fick köra loppet så tog jag upp henne och la henne i rygg invändigt. Hon travade med bra och lyckades hålla ordning på benen hela loppet. 
 
Det var ganska geggigt på banan eftersom det regnade precis innan vi skulle köra, så hon var lite tveksam till en början med att gå upp i rygg ordentligt. Men efter att ha petat lite på henne med pisken var hon snabbt uppe i rygg på den framför. Där låg vi i princip hela loppet, men när det var ca 300 m kvar blev hästen framför "min rygghäst "trött så då styrde "min rygghäst" ut och vi följde med i rygg på den. Sista biten (50 m kvar) på upploppet fick hon faktiskt pröva att gå om lite och svarade direkt framåt. 
 
Jag är väldigt nöjd med henne trots vårt lilla missöde i början. Nu var hon ändå väldigt cool och stannade istället för att få panik och springa iväg. När vi pulsade efter loppet idag låg hon på relativt låga 85 i puls.
 
Mamma var med och fotade men har bilderna hos sig, men de kommer upp här så snart som möjligt!

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Vilken tur att allt gick bra ändå och att du höll dig kvar! Roligt att själva provloppet gick så bra :)

Svar: Ja, det var verkligen tur i oturen :)
Malena Nogerius

2013-05-15 @ 18:03:14
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0