Vikten är inte alltid viktigast...

Hittade en text på en blogg där de tog upp hur en tung men balanserad ryttare påverkade hästen i jämförelse  med en lätt men obalanserad ryttare. Jag tyckte att det var riktigt intressant läsning!
 
Så här står det:
Jag hittade något som jag tycker är rätt intressant, med tanke på hur folk brukar säga att man är "för tung" för sin ponny eller häst. Jag har även tidigare nämnt att det har väldigt lite med tyngd eller längd att göra hur hästen påverkas, utan BALANSEN är det mest relevanta. Nu kan jag visa att det faktiskt stämmer. Ett litet experiment med en värmekamera hjälpte till att bevisa denna tes.
 
 
 
 
De vita ställena på bilderna är de varmaste punkterna. På rumpan finns ett gammalt bitmärke som låter värmen strömma ut just där, vilket också går att läsa sig till högst upp.
 
Man satte upp två ryttare, en tung men balanserad, och en lätt men obalanserad, för att rida likadant på samma häst i samma sadlar, en westernsadel och en engelsk sadel.
Man kan utläsa av bilderna att hästen blir betydligt mer ansträngd och varm av den obalanserade ryttaren. Den balanserade ryttaren satt jämnt på hästen, vilket också syns på bilderna, medan man kan utläsa var den obalanserade belastat hästen och inte via de vita fläckarna.
De två ryttarna vägde 68 respektive 113 kg. Ganska stor skillnad alltså. Ändå är den tyngre och balanserade ryttaren skonsammare för hästen att bära!
 
 
Vad tänker ni om detta?
 

Kommentarer
Postat av: Olivia

Väldigt intressant läsning! Man vet ju själv hur det känns att bära en tung påse i ena handen och ha den andra tom, man går ju hellre med två påsar en i varje hand så man kan gå rakt i ryggen och balansera rätt. Annars går man ju på sne för att vikten ska ligga rätt. Så balansen tycker jag är viktigare än vikten!

2013-03-23 @ 07:40:38
URL: http://vancouver.blogg.se
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Riktigt bra inlägg och det stämmer verkligen! Därför förstår jag inte denna vikthets vissa inom montén har, för det viktigaste är inte en så lätt ryttare som möjligt utan en balanserad ryttare!

2013-03-24 @ 20:56:16
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0