VECKANS ÄMNE: Hur tränar du för att bli en bättre ryttare?

VECKANS ÄMNE: (främst till montéryttare men alla strävar väl efter god fysisk hälsa? En kusk behöver nog också vara i form)
Hur tränar du för att bli en bättre ryttare? Hur ofta? Övningar? Gym?
 

Jag har varit extremt dålig under den här hösten/vintern på att träna mig själv. Det har nog mycket berott på att vi inte har några montéhästar kvar (förutom Lilo som var sjuk nästan hela hösten), Lillan, Deli & Marid är än så länge för unga för att montétränas. Dels har skolan haft en stor del i det, då vi skrev examensarbetet i höstas och gick sista terminen på utbildningen vilket innebar en hel del jobb och tid. Så motivationen har ju inte varit helt på topp. 
 
När jag började rida monté så tränade jag ingenting annt än att rida. Men då arbetade jag heltid i ett travstall och min största uppgift då var att ridträna hästarna. Stallet låg på travbanan och där ligger hagarna utanför stallbacksområdet. En dag med stegräknare på jobbet visade att enbart ut- och intag av hästarna resulterade i 18 000 steg... Vilket är ganska mycket. Hursom helst, jag red 4-5 hästar om dagen på jobbet och då var det alltid minst 3 utav dessa som gick montéintervaller, 6*900 meter vilket jag nu nästan aldrig gör, då det sliter mer än det gör nytta att rida intervaller. Dessutom hade jag då ett gäng ponnyer och red minst 2 turer med ponnyerna varje dag. Så jag fick nog den träning jag behövde, jag förstod inte vad de andra ryttarna gnällde om med att det skulle vara så jobbigt att rida lopp. 
 
Men efter att jag börjat plugga och slutade arbeta i stall red jag inte alls lika mycket längre. Jag pluggade till idrottslärare och under de praktiska terminerna hade vi väldigt mycket fysiska aktiviteter, vilket gjort att jag inte behövde tränaså mycket annat då heller. 
 
Förra sommaren började jag att gå på gym ihop med en kompis och det kände jag gav resultat, framförallt i ryggen. Jag brukar försöka springa lite under de perioder jag inte ridit så mycket. Jag tror att det är viktigt att träna både kontidion och styrka, framförallt som montéryttare. Att exempelvis springa och cykla är utmärkta övningar för att öka konditionen. Övningar som tränar ben, armar, rygg och mage är också viktiga för att kunna bibehålla en stabil sits under hela loppet. Men för att hitta den sits som passar dig anser jag att det som nästan är det viktigaste är att rida mycket, framförallt med kortare läder. Man behöver nödvändigtvis inte alltid rida i tävlingssadel och tävlingsläder, men med en hoppsadel/träningssadel kan man få hyfsat korta läder och genom att stå upp så mycket som möjligt tränar man upp ben och bål för att få den styrka som krävs för att orka stå i tävlingssits. Självklart är det bra att rida i tävlingssadeln och tävlingslädren också, just för att hitta hur du vill stå för att hitta din stil.
 
Gymmet på Kap Verde
 
 
Sandra på gymmet :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0