VECKANS ÄMNE: Dressfärg, tävlingsutrustning och färger under tävling.

Varför valde du färgerna som nu används på din tävlingsdress? Varför har tävlingshästen du kör just den färgen på bröstat, luvan eller selunderlägget? Är det av någon speciell anledning det blev just de färgerna, är de favorit färgen, stallfärg eller bara slumpen att det blev "era färger och mönster"? 
Berätta, förklara och visa gärna bilder på era tävlingsfärger! :D
 

Min dress jag har nu är rosa och grå. Rosa har alltid varit min favoritfärg och jag har alltid haft en massa rosa prylar. Men jag har inte alltid haft rosa dress. När jag började med travet (ponnytrav) som 12-åring (1998) så fanns det i princip inga rosa saker, varken inom ridningen eller travet. Så då valde jag det näst bästa efter rosa, nämligen rött och det hela började med en röd hovkrats som jag köpte på Strömsholm när jag var på ridläger som 9-åring. Borstlådan fylldes sedan på med fler röda prylar och (!) EN ROSA BORSTE! Jag lyckades mot förmodan hitta en rosa borste när jag var 9-10 år gammal! Så den fick så fint ligga där i ryktlådan och skära sig mot alla röda saker. Den rosa borsten har jag faktiskt kvar än idag :)
 
Så min första dress var helröd, men den tröttnade jag på rätt fort och insåg att jag villa ha någon mer färg i dressen. Så 2001 bytte jag till en röd dress med vit vinkel och den hade jag kvar hela ponnytiden och även under mina första år i "stora" travet. När min röda dress i slutet av ponnyåren gick sönder passade jag på att byta till rosa. Eftersom jag ändå behövde en ny dress så såg jag helt enkelt till att registrara ny dressfärg när jag ändå var i farten :) 
 
Nu finns det massor med rosa prylar och det känns lite som om att det har blivit rosa-hysteri. "Alla" ska ha rosa nu. En anledning skulle kunna vara att det i och med monténs framväxt blivit fler tjejer inom sporten och många tjejer gillar just rosa. 
 
Jag tycker att det är väldigt snyggt när hästens utrustning matchar. När andra kuskar kör mina ponnyer så brukar jag mest köra på vit utrustning, så att det inte skär sig ;)
 
Lovisa har ju rött i sin dress, så då kan ponnyerna fortsätta ha rött, men Thildas dress är turkos, så där blir det nog mest vitt :)
 
Ponnyerna tävlar fortfarande i rött och vitt eller i bara vitt. 
 
Monita hade från början rött och vitt på all utrustning, men då hennes namnförbygel försvann...
 
 
... så bytte vi till helvitt.
 
 
Montró tävlade även hon i rött och vitt...
 
... Men nu när Lovisa tar över styrningarna (och det röd/vita selunderlägget har sett sina bästa dagar) så har vi bytt till vitt selunderlägg även på henne :)
 
Panter däremot har hela tiden tävlat i vitt... Mest för att det är såå snyggt mot hans svarta :)
 
Även Lilo tävlar i vitt.
 
Gamla dressen...
 
i två versioner :)
 
Och så nya rosa dressen :)
 
 
Lilla Harryettie kommer ju att bli vit någon gång i framtiden och vitt på en vit häst känns sådär, så här kör vi på ROSA!!! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0