Söndagsturer

Hela den här helgen har jag och Pelle varit hus- och djurvakter åt mamma & pappa. Det har varit sååå skönt att ha ett "eget" hus. Även om vi inte har varit hemma så mycket (jobb i fredags och träningstävling igår) så har det varit skönt att kunna sitta vid tv:n och äta middag utan att bli störda och kunna bara sköta på sig själv...
 
Vaknade tidigt imorse och började dagen med att gå ut med hunden och sedan slö-titta på tv med en stor kopp té. Strax innan lunch åkte vi tillbaka hem och jag stack direkt ut med Lillan. Vi körde bort till järnvägen för att vända och svängde in mot "Thomas backe". Hon fick springa upp för backen en gång för att sedan vända och köra tillbaka. Det blir en ganska rejäl tur, men hon tar det bra och verkar inte nämnvärt tagen utav den. Vi körde säkert närmare 2 mil och höll ett relativt högt tempo hela turen, med intervallinslag där det gick. 
 
 
Testade köra henne med springrem idag för första gången och det var stooor skillnad! Nu kunda jag ta i henne och reglera farten lite mer utan att hon blir förbannad, kastar upp huvudet och galopperar. 
 
Väl hemma fick hon sen stå modell åt Pelles jobbkompis som skulle lära sig sela. Hon fick på sig både QH & remsele, långvagn & sulky, knäkappar, senskydd, gamascher, skalpers, rycktussar, mössa, norsk, spärrgrimma osv. Hon hade varit lite skeptisk på det norska huvudlaget när lapparna, som dessutom är vittejpade, var nere.
 
Undertiden de selade och tränade stack jag ut och skrittade en tur på Lilo. Vi red "långa" skogsturen och jag testade rida med gummisnodd (halsförlängare) för första gången på henne. Först var hon jättesur och stretade emot, men när hon kom på hur hon skulle gå gick det jätteenkelt och hon fortsatte att gå i lång, låg form under hemvägen trots att jag då tagit loss snodden.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0