Veckans ämne: Träning

Den här veckan var det jag själv som valde veckans ämne. Tyvärr blev det väldigt dålig respons på ämnet, trots att i alla fall jag tycker att det är en väldigt intressant punkt. Alla tränar vi olika, men många är så himla rädda för att dela med sig utav sina träningsknep och idéer, och jag förstår inte varför? Jag är övertygad om att även om jag nu skulle börja träna Lillan på samma sätt som Svanstedt tränar sina hästar, så kommer inte hon att vara någon vinnare som drar in flera miljoner... Och om hon nu skulle göra det så var det väl en riktig lyckoträff! Av de erfarenheter jag har så anser jag att olika träning passar olika hästar. Det finns nog nästan lika många olika sätt att träna på som det finns hästar...
 
 
 
Men för att återgå då till min egen träning av mina hästar. Jag har hittills bara haft två egna stora hästar Lasse och Lillan. Sen har jag ju hjälpt till en hel del i stallen jag jobbat och hos Pelle. I regel har mina egna hästar gått 2 hårdare pass i veckan och sen ev ett tredje som då är medelhårt. Exempelvis att jag kör 6 intervaller två utav dagarna och sedan bara 4 intervaller eller en rejäl motionstur på 1,5 - 2 mil den tredje dagen.
 
 
Däremellan varvas träningen (beroende på hur mycket tid jag har) med dressyr i hagen eller i skogen, lugna skritturer, rida i skogen, lugna motionsjobb under milen framför vagn eller under sadel. För ett tag sedan började även jag & Erica med vår nya träningsmetod; simträning! Nu återstår det bara att få i hästarna i vattnet! Nästa gång får någon utav mina badglada ponnyer följa med som draghjälp :)
 
Badglada ponnyer sommaren 2010
 
De hårdare passen jag kör nu med Lillan sker antingen på:
Hockey's slinga - en grusslinga som är halvtung där första 600 meterna går på en raksträcka för att sedan svänga upp i skogen och gå uppför i en backe i ca 600 meter, därefter sluttar slingan nedåt igen i ca 300 meter och då är man tillbaka vid början igen. När vi kör intervallerna där så får hästarna springa på i 1.50-2.10 tempo på rakan och upp för backen för att sedan skritta nedför. 
 
Håkan B's sandraka: 600-700 meter rakbana med sand vilket gör banan något tyngre, banan sluttar även svagt uppför. Det är även här jag rider galoppintervallerna på de hästar som galopptränar. Dock var det mer sand förra året, vilket gjorde banan ännu lite tyngre. Med Lillan har jag nu kört "dubbelintervaller" dvs kört uppför vänt och kört tillbaka i samma tempo utan skritt mellan. Efter att ha gått fram&tillbaka skrittar vi ca 2 minuter. 
 
Hockey's rakbana: 900 meters rakbana. Intervaller runt 1.40-tempo. Här kör vi väldigt sällan.
 
Håkan B's slinga: På slingan till sandbanan finns en raksträcka som är ca 1km lång och lätt kuperad. Här har vi också kört intervaller när det passar.
 
Thomas backe & E20-backen: 2 backar som man bara kan köra i vintertid när det finns snö. Thomas backe är något längre och börjar med en svagsluttning för att sedan avslutas med en rejäl stigning. E20 är kortare men har en jämn stigning hela vägen. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0