VECKANS ÄMNE: Vad gör du för att förebygga skador

Något som jag använder mig mycket utav är "Back On Track". Jag har upplevt att det har god effekt på hästarna och märker skillnader på dem, framför allt benpaddarna tycker jag är effektiva. Framförallt efter hårdade jobb får mina hästar stå med BoT-täcke och ibland även paddarna, lite olika beroende på vad det är för häst. 
 

Lillan med BoT-bandage & BoT-täcke
 
Ibland använder jag mig även utan Blue Lotion liniment på ben & bakknän samt Arnika gel för att massera rygg, bog & insida/baksida lår. Ibland har jag isgel på benen, varierar lite där, beroende på vad jag känner för och vad som finns hemma.
 
Jag använder mig även utan en mycket duktig Equiterapuet som med jämna mellanrum kollar igenom mina hästar. Dessutom är mamma & pappas granne veterinär och kan kolla hästarna om det är något problem.
 
 
Med själva träningen försöker jag se till att hålla träningen varierad och på varierande underlag. Har jag står nu har vi underbara kör och ridvägar. Mängder med grusvägar att köra på, vi har två olika slingor att köra på, den ena är väldigt kuperad och den andra är mer flack, nästan helt utan backar. Dessutom har vi en 1000 meters rakbana som är "halvtung", en 600 meters tungsandbana, jättefina skogar att rida i och asfaltsvägar att skritta på i slutet av den ena slingan. Dessutom har vi bara ca 10 minuters bilväg till Sundbyholmstravet där vi också kan träna. Det jag skulle önska mig är en paddock att rida dressyr i... Men det finns i ett utav grannstallen, så man kanske skulle pallra sig dit och fråga om man får hyra in sig där någon gång :) Det finns även ridhus 10-15 minuter bort där man får hyra in sig.
 
Träningen försöker jag som sagt hålla varierad. Undefär två dagar i veckan går mina hästar lite hårdare jobb i form av intervaller på rakbanan eller på den kuperade slingan. Är de äldre och inridna kan de även gå galoppintervaller på tungsanden. Däremellen (om de är inridna) går de lättare motionsjobb under sadel, dressyrrids, tömlongeras eller rids i skogen. 
 
Med ponnyerna gör vi tp allt... De tävlar i trav, monté, hoppning, dressyr och galopp. Vi tränar även klassisk körning (dressyr, precision & maraton) och kör bröllop, bal, lucia & student i par & enbet. Vi har även gjort några tandemuppvisningar.
 
Jag tror mycket på att göra så mycket som möjligt med hästarna, både de och jag uppskattar det :)
 
(Har nästan bara bilder på ponnyerna..)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0