Veckans ämne: QH eller rem?

Den här veckan diskuterar vi QH & remsele. Vad man föredrar, åsikter och vilken man använder. 
 
Jag använder lite olika selar, framförallt på ponnyerna. Till Lillan har jag en Qh-sele som jag både hemma och på tävling (när den dagen kommer) när hon går med sulky, långvagn eller lätta rockarden. Däremot har hon remsele till tunga rockarden. 
 
Ponnyerna har bara Qh-sele till tävling eller om de tränar med långvagnen (vilket de gör väldigt sällan & just nu är det nästan bara Panter som använder den). Annars använder de remsele till rockarderna och bröstsele till maratonvagnen & flakvagnen. Har även bröstselar när de går i par och ibland även med rockard. 
 
Jag kan inte säga vilket jag föredrar, då jag gillar alla tre varianter av selar, men jag föredrar olika vid olika tillfällen. 
 
Qh - Älskar Qh vid tävling eller motionskörning med lättare vagnar. Det går fort och smidigt att sela på, framförallt är det väldigt skönt när fingrarna är stelfrusna och man absolut inte vill stå och remma. Kan däremot bli vansinnig på Qh om de blivit lite skevt eller om vagnens fäste är aningen för tjockt för selens, så att man är tvungen att "rucka" loss vagnen.
 
Rem - Gillar det framföraltt när vagnarna blir lite tyngre. Jag pplever det som att vagnen blir aningen mer stabil och stilla med rem.
 
Bröstsele - kom med som en liten extra variant. Bröstselen jag har är väldigt lik en travsele och späns för med en blandning av Qh-fäste och rem. Vi har inte metallhållarna, men vagnen träs igenom skalmöglorna och stabiliseras sedan med hjälp utav en extragjord. Den gjoden går igenom skalmöglorna och sedan under magen och gör så att öglorna ligger stilla längs med sidorna. Hästen drar sedan med draglinorna som är fästa i bröstan och bromsar med hintertygt (bakselen - ser ut om en brösta till rumpan :P ). Skalmarna är på så sätt lösa och hålls bara upp i öglorna. Den här förspänningen används till 4-hjulsvagnarna, ska jag köra med rockard sätter jag ibland fast en skalmrem i gjorden, så att vagnen inte ska tippa upp. 
 
Bröstselen med rockard
 
Bröstsele & maratonvagn
 
En annan variant av bröstsele som jag använder till paret
 
Paret framifrån...
 
Remsele, rockard och kortbrösta
 
Remsele, rockard och långbrösta
 
Remsele, brösta med draglinor, rockard med svängel.
 
Qh-sele & sulky
 
Qh & långvagn (speedcart)
 
Remsele och långvagn
 
Remsele & tungr ockard med långbrösta fäst i rem som går genom trissor.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0