Fröken Hopp & studs och överallt!

Körde min gråa pålle idag igen... Hon har fått nå helt hysteriskt mycket överskottsenergi!
 
Eftersom den nu är mindre än en vecka kvar till jag och Pelle åker iväg på solsemester (två veckor med all inclusive på Kap Verde) så måste jag delegera ut träningen av mina ögonstenar! Ponnyerna är det inga större problem med. Monita tar det fortfarande väldigt lugnt, Montró är i igångsättningsfasen som redan nu sköts till stor del av Sara, Thilda, Lovisa & mamma, Panter har både mamma & Lovisa kört förut och Thilda provkörde honom i lördags och det gick jättebra. Det största problemet är Lillan... Hon är ju väldigt snäll att köra, men hon är bara nyss fyllda tre år och blev inte inkörd förrän i slutet av förra året, så hon är bara körd drygt ett år. Hon kan bli lite... för glad ibland när man är ute och då börjar rumpen att studsa och hon gör nå bockliknande språng...
 
Så mamma var i alla fall med ut i måndags och provkörde henne, jag följde med och körde Lilo före. Lillan visade ju inte direkt sin bästa sida... Hon började med att bocka lite redani första backen, sen slängde hon med huvudet mest hela tiden, var okoncentrerad och så fort det var något så studsa rumpen. Dessutom var hon jättepigg och låg som klistrad i rygg på mig och Lilo större delen av turen. Mamma klarar ju av det, men hon tycker att det är obehagligt när det går så fort (rask jogging :P ). Så jag ska försöka övertala Pelles bror Leffe och höra om han kan köra henne. Han är ju i alla fall van att köra (jobbat x-antal år i travstall bl.a. Menhammar & Wahlman). Så då borde det lösa sig.
 
Hur som helst, eftersom hon var så pigg och lite "påhittig" beslöt jag mig för att köra henne idag igen. Så jag selade ut henne med rockarden, som vanligt och tog med Lilla Pantern på släp eftersom han också behövde röra på sig idag. Båda hästarna var superpigga, det nästan sprutade energi ur öronen på dem! Vi joggade bakvägen till Håkan B's slinga i raskt tempo,  nästan för raskt för en liten ponny-Panter då de låg i 2.15-2.25 tempo hela vägen bort. Vi körde in på slingan som fortfarande är oplogad, det är drygt 30 cm snö där, och körde den fram och tillbaka i något lugnare tempo. Då gick det "bara" 2.30-2.40, men Pantern galopperade istället då. Efter snön hade jag förväntat mig att de skulle vara lite trötta, vilket de blev under förra snöperioden, men icke! Både den grå & ponnyn låg på som illrar fortfarande! För att få dem lite trötta så körde vi även ner till järnvägen och vände,även det i högt tempo (2.10-2.20) och sedan bakvägen hem i en jäkla fart (mellan 2.00-2.06, bitvis ner under 2.00, toppfarten på Panter var ca 1.55, Lillan var nere på 1.50 när han väl började galoppera). Sista kilometern hem fick de skritta. Men ingen utav dem kändes direkt trötta... Så man börjar ju fundera vad de har ätit sista dagarna :P
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

åh vad heter den appen för något? :)

Svar: Runkeeper heter den. Fungerar helt okej :)
Malena Nogerius

2013-01-17 @ 07:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0