Dagens banjobb

I dag åkte vid med ett helt gäng till banan. Jag hade även blivit ombedd att rida ett banjobb på Victory's Dream. Vi började med Victor och Mardi. Leffe körde Mardi och jag red Victor. Vi skulle värma tillsammans men då Mardi inte verkade bry sig om hon hade sällskap eller inte, så jag värmde själv i alla fall. Efter 4-5 bakvarv skrittade vi lite och skulle sen vända upp vid 1640. Då ville han inte gå förbi utgången, inte volta och inte vända ner i banan utan bara dummade sig genom att backa och försöka stå på bakbenen osv. Pelle fick leda runt honom och ner till innerspår för att jag skulle kunna rida. Första varvet gick han bara passgång, galopp, tölt osv osv... Efter 1600 meter kom han på att han kunde trava så då red jag ett varv till och då gick han lite bättre.
 
 
Härligt väder
 
På väg mot start... i passgång...
Bråka lite och galoppera...
 
 
 
Passgång
 
Finfin, klockren... passgång...
 
Som ni ser på bilderna har jag ovanligt lång stigläder då han är väldigt oberäknelig. Rätt vad det är kan han kasta sig åt sidan, hoppa jämfota rätt upp i luften eller kasta sig runt åt andra hållet. Sen är han den absolut jobbigaste hästen att stå upp på av alla hästar jag någonsin ridit. Jag vet inte vad det är han gör, men jag blir trött efter typ ett varv. Blir aldrig så trött av någon annan häst!
 
Mardi Gras
 
Därefter var det dags för Lillan att springa. Vi började med att jogga 4,5 bakvarv och körde 1,5 rätvarv i 1.50-2.00 tempo. Precis som förra gången värmde jag med långvagn, så efter värmningen körde vi in till stallet och bytte till sulky. Väl ute på banan joggade jag ett bakvarv till innan vi vände upp. Första varvet gick ganska långsamt och jag låg i rygg på Börje. 1100 kvar gick Börje ut ett spår (hans häst var lite knepig och kunde kasta sig utåt, därför ville han inte gå invändigt) och Lillan fick istället gå invändigt. Sista varvet gick betydligt fortare och Lillan svarade upp och drog ifrån Börjes häst sista 250 meterna.
 
Hon gjorde ett kanonjobb och jag är riktigt nöjd med henne.
 
Värmning
 
 
Massa folk på travet!
 
Värmning i rätvarv
 
 
 
 
Rätvarv i sulky... Självklart vräkte snön ner då :(
Fínaste tjejen sträcker lite på sig
 
Sist ut var Pantern. Han har inte alls fungerat sista tiden på banan, så nu beslöt jag mig för att testa honom. Men ingenting fungerade. Han var bara sur och tvär och ville inte alls! Så nu ska Helena få gå igenom honom och sen kommer vi förmodligen att ställa av honom, så får han spendera sommaren i hagen och bara betäcka.
 
 
Lill-Grisen
 
Även Pelle hoppade upp bakom Panter för att känna på honom...
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Visst är det konstigt det där, att det är så himla olika på olika hästar. Även sitsen blir olika tycker jag, på Fraktura hamnar jag väldigt långt fram vilket jag inte gör på samma sätt på Big Mama.

Svar: Ja, det är jättekonstigt. Jag har ändå ridit rätt så många olika hästar nu och det här är den absolut värsta! Och jag har ingen aning om vad det är han gör så att det blir så jobbigt! Har testat med längre & kortare läder, dubbla tyglar, ett par tyglar i spärrgrimma, halsring... ja, det mesta och ingenting hjälper!
Malena Nogerius

2013-04-09 @ 21:09:36
URL: http://montebloggen.se
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Det blir ju väldigt jobbig gång om dom håller på att passa och så, kanske kan ha med det att göra? Eller det att han är bråkig så kanske du omedvetet spänner dig? Då blir man ju tröttare.
Skumt det där, men det har nog med hur dom är byggda och hur dem för sig att göra.

Svar: Ja, jag vet inte vad det är... Nånting konstigt i alla fall. Han passade inte lika mycket förut som han gör nu. Tror att han börjar bli less nu, då han var mycket snällare att rida förut... men men :)
Malena Nogerius

2013-04-10 @ 18:38:54
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0