Veckans ämne: Bestraffningar

När jag var på montékursen förra helgen på Solvalla tog Daniel Olsson upp det här med bestraffningssystemet. Han ansåg att straffet för en omstart var alldeles för hårt i proportion till andra förseelser. 
 
Det fick mig att börja fundera lite. Som Daniel sa får du böter/ avstägning för första tjuvstarten och böter vid andra. Detta gäller ju inte samma lopp, vid andra omstarten blir ekipaget utkört och pållen ådömd omkval, men för kusken så sitter tjuvstartsbestraffningen kvar en viss tid och om Han/hon då gör en till under en viss period blir kusken avstängd. För en kusk som då t.ex. Daniel eller någon annan av de som kör många lopp kan en avstängning innebära många missade uppsittningar och många förlorade inkörda kronor. Det är kanske inte jättekul att komma som kusk å säga til tränaren att ; du, jag kan inte ladda från start, för jag har en omstart på mig redan den här veckan... Det fungerar ju inte...
 
Behöver det verkligen vara så hårt? Med tanke på att alla startande i loppet får ju faktiskt en ny chans ganska omgående. Självklart ska straffet för drivning vara hårt, det är ju inte meningen att vi ska vara elaka mot våra hästar. Men om du rider/kör på någon i loppet, då förlorar ju den hästen sin chans i loppet och måste istället vänta till nästa start... 
 
Jag tycker att de flesta andra straffen är helt okejm, men det är just straffet vid tjuv/omstart som känns onödigt hårt. Varför är det så hårt? Jo, jag skulle tro att det har mycket med spelarna att göra. Visst är det jobbigt även för alla oss aktiva också, men det är hos spelarna det största gnället blir och vi kommer i ofas med saxbanorna, problem för spelarna... 
 
Något som togs upp på montékursen var då att varför inte anpassa omstartsbestraffningen mer efter ponnytravet? Där får du för varje förseelse en eller två "prickar" (beroende på hur allvarlig förseelsen är) och när du kommit upp i 6 prickar blir du avständ, eller varför inte ådömd provlopp eller liknande. Varje prick stannar kvar i 6 veckor. Så gör du en omstart får du en prick, du kan då göra fyra stycken omstarter till inom 6 veckor utan att någonting händer. Självklart blir det ju fortfarande böter. Men inte avstängningen. 
 
Även i de här travets talanger, ungdomslöp osv, vad lär sig de kuskarna av att vara avstängda? Kanske ett val mellan att få köra ett extra provlopp från de spår de misslyckats ifrån eller avstägning kan vara något? Jag vat att det inte alltid är lätt att få tag på hästar till provlopp, men det borde gå att lösa på ett schysstare sät...
 




 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0