Jobbat hela helgen

Den här helgen har varit riktigt körig. I fredags kväll ringde Malin fårn travskolan och ville att jag skulle vara med och jobba på knattekurserna på lördagen. Sagt och gjort. Så strax efter 10 stod jag på travskolan och började fixa inför att de första eleverna skulle komma. 
 
Första knattekursen varelevernaca 5-7 år och de fixade hyfsat att sela (med hjälp) och köra själva inne på körbanan. Deras lektion var mellan 10.30-12.00. Därefter blev det en kort lunch för att sedan börja sela på ponnyerna till mini-knattarna. De eleverna är 4-5 år gamla och åker mest häst. Vi går brevid ponnyerna när de kör och de får pröva lite försiktigt att styra själva. Mini-knattarnaär roliga, men lite okoncentrerade. De två eleverna som "körde" min  häst satt mest och sjöng, vilket i sig är ganska underhållande. Hur som helstverkar de i alla fall ha väldigt kul, vilket är det vilket jag tycker är det viktigaset när de är så små. 
 
När deras kurs var slut vid 14.00 var det bara att snabbt försöka fixa och pynta till Halloween-kvällen jag och Stina skulle hålla. Stina skrev högskoleprovet under dagen och kunde därför inte komma förrän 17-tiden och kvällen skulle börja redan 16.00. Så det blev lite småstressigt att försöka hinna fixa allt. Jag började att skära upp grönsaker, blanda dricka och förbereda maten. Därefter dukade jag bordet och började sedan att ställa upp ljus överallt. När det var fixat skulle spöken, fladdermöss och pumpor hängas upp i taket. Frankenstein hängdes upp i stallet tillsammans med en Halloweenskylt och lite spindelväv. Inne i lokalen lade jag ut spindelväv nästan överallt, över bordet, hyllorna, tv:n och i taket. Så att det skulle bli så där lagom kusligt. 
 
Vid 16-tiden började eleverna välla in, men de fick inte komma in i lokalen. Så vi började ute i stallet där de fick välja hästar. Att själv ta hand om 10 elever med blandade kunskaper som tillsammans ska sela på 6 stycken hästar tarlängre tid än man tror, så när Stina kom vi 17-taget hadevi precis gått ut ur stallet för att sitta upp. 
 
Vi körde en tur på drygt 30 minuter. Barnen frös lite när vi kom tillbaka men humöret var fortfarande på topp. Undertiden som Stina hjälpte dem att sela av så gick jag in i lokalen för att börja steka hamburgare och tända alla ljusen. Lagom när sista hamburgaren varstekt, alla ljusen tända och Enya-musiken spelades i stereon kom eleverna in. De fick alla äta sig mätta på hamburgare och sedan titta på Scooby-Doo. Några (de flesta) eleverna sprang dock iväg efterförsta avsnittet och började istället leka i en annan del av lokalen. Så när föäldrarna kom vid 20-tiden varv det ingen av eleverna som ville åka hem.
 
Jag & Stina var däremot rejält trötta. Stina var snäll och erbjöd sig att städaundan det  värsta (eftersom hon kom lite senare) så kunde jag ta resten nästa dag. Så strax efter halv nio kunde jag åka hem, för att vid tio i nio på morgonen dagen efter stå på travskolan igen för att förbereda nästa kurs som skulle vara mellan 10-12.
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Lät som en både rolig jobbhelg :) men jag förstår att du var trött efter det tajta schemat :)
Har en liten fråga om Big Mama, brukade du rida henne med delat eller rakt bett?

Svar: Jag red henne på delat.. Pelle använder nästan bara delade bett på sina hästar, men jag har nästan bara raka på mina. Vi har väldigt delade åsikter angående det här med bett... Så hon gick på delat, men jag hade nog heller föredragit rakt :P
Malena Nogerius

2012-10-30 @ 19:53:54
URL: http://montebloggen.se
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Sv: Jag tycker det blev för få deltagare i tävlingen men har skickat förfrågan till Horse Me Up så är det upp till dom att avgöra, annars så fort Horse Me Up har dragit vinnaren :)
Okej, tack då vet jag :) tycker inte jag har lika fin kontakt i munnen på henne som när jag provred, har haft rakt på henne, så ska testa delat som hin är van vid :)

Svar: Okej :) Det förstår jag, som sagt lite nyfiken bara :)
Malena Nogerius

2012-10-31 @ 20:50:25
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0