Svar på fråga angående galoppträning.

Fråga: Hej! Du som verkar galoppträna rätt mycket och vara väldigt erfaren och duktig, jag har en fråga till dig: jag tänkte testa galoppträna min ponny i vinter för att se om det kan ta fram nåt mer av honom. Hur ska jag bete mig i början när han inte är van att ridas i galopp? Jag menar, vad är för hårt, för lugnt? För långt? För snabbt? Osv. Vilket tempo brukar ni rida ungefär om det är intervaller? Jag Funderar på att rida honom i vår "vinterbacke" som är på ca 400m. Har du nå råd? :) 
 
 
Svar: Till att börja med, kan han galoppskänkel? Isåfall är ju själva fattningen ganska enkel, om inte så brukar jag försöka få mina hästar i galopp genom att rida runt på en liten, liten volt i vänstervarv (för att inte blanda ihop med voltstarten) för att sedan tvärt vända upp åt rätt håll och satsa på full fart smatidigt som du försöker få hästen ur balans. Så till en början kan det bli lite spring in i galoppen, något jag inte tillåter senare. 
 
Mina ponnyer ridtränas alla ganska mycket, även i hoppning och dressyr, så de kan galoppskänkel. De stora brukar vara lite knepigare, men de lär sig så småningom. 
 
Själva galoppintervallerna försöker jag rida på ett mjukt underlag. Just nu har jag mina hästar  på två ställen På det ena stället har vi en tungsandbana, och på det andra stället har vi en grusväg med sandinslag men den sladdas ganska ofta under sommaren och plogas försiktigt under vintern så den är hyfsat mjuk ändå. 
 
När de väl galopperar brukar jag låta dem galoppera på i ett friskt tempo. Inte full race, men inte heller lugnt. Låt honom galoppera på och håll tillbaka lite lätt bara. Eftersom du verkar köra intervallerna i backe så föreslår jag att du joggar lugnt tillbaka nedför och sedan vänder och rider i galopp uppför igen. 
 
Första gången brukar jag börja lite försiktigt med att bara rida 2 intervaller, känns det som att hästen tyckte att det var löjligt enkelt kan du ju rida fler intervaller. Beroende på hur hästen tar det ökar jag antalet intervaller nästa gång och fungerar allt bra ökar jag sedan så att de får gå 6-8 intervaller. Antalet intervaller kan variera lite beronde på hur lång sträckan är och hur tungt underlaget är. 
 
Hur ofta beror på hur du lägger upp träningen i övrigt. Girlpower som jag red förut gick 6-8 galoppintervaller en gång i veckan och motion en gång i veckan. Ponnyerna går lite då och då, kanske en gång varannan vecka. Du får känna efter lite och hitta din grej :)
 
Under vintern kan jag dessutom rekomendera att galoppera i snön! Leta rätt på något fält eller liknande (där du vet att du får rida!) och galoppera i snön! Den får gärna gå upp till knäna på ponnyn, jag lovar att de tar! Men de brukar inte orka lika mycket då, så även där får man börja lite försiktigt.
 
Här är en film från i somras när två av våra ponnyer gick galoppjobb. Det var första gången för dem & de är inte så snabba, vilket syns ;) Vår backe är dessutom ganska lång, nästan 700 meter. 
 
 
 
 
Tejas Monita under galoppjobb
 

 
Montró i snön:)
 
 
Det är svårt att förklara, men jag hoppas att det blev lite klarare för dig :)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Tack! Jättebra inlägg! Det var just det med backen jag undrade över om det är väldigt slitsamt att rida fort där och om man då kanske skulle börja med plant underlag om ponnyn är ovan att använda galopp som gångart. För när jag kör backe kör jag aldrig för fort, snabba intervaller går han alltid på plant underlag.
Men jag ska tänka på dina idéer och se vart det leder. Djupsnön har jag faktiskt tänkt på - bara det kommer snö i år!

2012-11-20 @ 16:41:53
URL: http://nathalieling.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0