Waypoint

I dag har jag testat rida jobb på Waipoint för första gången. Hon är riden några gånger tidigare av en tjej som heter Marlene, men bara korta stunder och lugna tempon i skogen.
 
Hon ägs och tränas av min förra chef, Richard L Jansson. Jag jobbade hos honom i ca 1,5 år innan jag började plugga. Därefter har jag jobbat en del helgen & lov, så jag känner Waypoint sen tidigare. Det är en ganska speciell dam, med många egna åsikter och hon är noga med att det alltid ska vara samma rutiner. 
 
Nu har de planer på att kvala och senare starta monté med henne och ville därför att hon skulle få testa gå lite fortare under sadel. Kristina körde henne ett jobb först, värmde upp och körde 3 intervaller på rakbanan, innan de km tillbaka till stallet och vi bytte till sadel. Waypoint är ganska spänd utav sig och är fortfarande lite nervös när hon går med ryttare, så jag joggade två bakvarv för att hon skulle slappna av lite. Därefter vände jag upp och red ett lättare 1640 jobb. Vi höll ett tempo mellan 1.20 till 1.25 första varvet innan vi ökade något. Sista 300 fick hon springa på ordentligt och avslutade då på en låg 11 tid! 
 
Hon kändes ruskigt fin, så det kan nog bli en bra montéhäst! :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0